Idealister med tunnelsyn som vil rydde Storgata for biler?

Hans Omberg klager på fremkommeligheten med rullestol, og ser behov for å bruke bil i Storgata.

Hans Omberg klager på fremkommeligheten med rullestol, og ser behov for å bruke bil i Storgata.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Det skulle vært et fint eksperiment å sette herrene Stang og Svandal i hver sin rullestol så de kan få testet ut den åpne og transparente lille verdensbyen, skriver Hans Omberg.

DEL

Leserbrev

Et det et meget gjennomtenkt forslag å rydde Storgata for biler?

Nå vet ikke jeg hvilke vaner herrene Svandal og Stang har når de ferdes i sentrum. Men for en rullestolbruker er faktisk ikke byen særlig godt tilrettelagt! Det skulle vært et fint eksperiment å sette herrene i hver sin rullestol så de kan få testet ut den åpne og transparente lille verdensbyen.

Om hensikten er å gjøre byen vennligere, tror jeg Svandal burde startet sin kampanje for 50 år siden. Det var da undertegnede startet sin yrkesaktive ferdsel i sentrum. Filosofien rundt Storgatas dårlige attraktivitet i handel bør ikke være politikermat. Det er tradisjon med spesialforretninger i Storgata, noe som begrenser målgruppen handlene.

La nå den fantastiske ideen om Storgata ligge. Det er så mange andre oppgaver som bør prioriteres.

Det er bare den gjennomsnittlige betalingsevne som redder sentrum. Dødsstøtet kom egentlig da storsentrene på Rolvsøy ble etablert. I disse dager godt hjulpet av netthandel. Jeg har fulgt denne problematikken siden jeg startet som frilans vindusdekoratør da jeg var 18 år.

Stang, med sitt sterke engasjement, kan kanskje se for seg sykler med 12 cm hjul som skal ta seg frem i sentrum? Et eksempel er fortauskantene – det er kanskje på tide å fjerne alle. For de har ikke lenger noen funksjon – annet enn å ødelegge felger. Med en snitthøyde på 12–14 cm. Ved forgjenger overganger 3,5–6 cm.

De fantastiske umerkede vannrennene i gågata og på Stortorvet har faktisk resultert i flere benbrudd, og er ikke gode å forsere med rullestol heller. Men det er jo problemer som ikke bryr så mange–så.

Vi har en eldrebølge som kommer, det er en rettighet for alle med funksjonsnedsettelse å ha like muligheter til å ta seg frem i byen. Mange vil også bruke rullator. Dårlig tilrettelegging begrenser den enkeltes sosiale aktivitet og praktiske liv. Verden går videre–om fem-ti år har vi biler uten forurensning.

Jeg vil også minne folket om at det tok mange år før gågata fungerte optimalt. I mange år var det et sjakkbrett, hvor noen gårdeiere ikke ville være med på snøsmelting. Jeg forsøkte også å få til laste- og lossesoner for å unngå all distribusjonen i gågata. Det var under høringen vedrørende gågatereglement.

Det verste er at jeg satt i Teknisk hovedutvalg da innsnevringen av Storgata ble behandlet. Skrekk og gru! Men la nå den fantastiske ideen om Storgata ligge. Det er så mange andre oppgaver som bør prioriteres.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags