Ikke snakk ned Østfold-smurfene

– Midler til planarbeidet for rv. 110 Simo – St. Croix er nok etterlengtet, skriver Tage Pettersen og Ingjerd Schou.

– Midler til planarbeidet for rv. 110 Simo – St. Croix er nok etterlengtet, skriver Tage Pettersen og Ingjerd Schou. Foto:

Av

– Alt i alt er dette er godt statsbudsjett for Norge og for Fredrikstad, skriver Høyres Pettersen og Schou når de mener FB-redaktør Jon Jacobsen i sin «smurfe-kommentar» var for kritisk til hva statsbudsjettet betyr for Østfold.

DEL

Leserbrev

Redaktør Jon Jacobsen må ha glemt å ta på seg smurfebrillene sine når han leste statsbudsjettet.

Nå er vi litt usikre på hvorfor redaktøren vil blande smurfene inn i budsjettdebatten. Da smurfene kom til Norge på 70-tallet, var nok samfunnet mer radikalt enn i dag. Den gang fikk Stortinget en henstilling fra rundt 50 samfunnsfaglærere som ønsket å forby smurfene. Det skjedde heldigvis ikke. Smurfene er noen ålreite skapninger og vi sammenlignes gjerne med dem. Men da med et positivt Østfold-bilde.

Jacobsen er åpenbart skuffet fordi han mener Fredrikstad ikke er tilgodesett med noe i statsbudsjettet. Han påstår til og med at det meste er satt i revers. La oss først minne om at statsbudsjettet er landets nasjonalbudsjett. Men nasjonal politikk treffer også Fredrikstad. Derfor bør Jacobsen være glad for at vi ser den laveste arbeidsledigheten på 10 år, at vi finansierer opp langtidsplanen for Forsvaret, at vi i 2020 når målet om to polititjenestemenn pr. 1.000 innbyggere, at finansieringen av NRK får en sosial innretning, at vi som første regjeringen siden 1996 øker barnetrygden, at vi innfører 11 måneders studiefinansiering eller at samferdselsbudsjettet er økt med historiske 80 prosent siden vi tok over i 2013. Men dette er kanskje irrelevant for redaktøren?

Tar man på seg Fredrikstad-brillene vil man i tillegg faktisk finne gode tiltak som treffer akkurat her i Nedre Glomma.

Borg havn har aldri blitt behandlet skikkelig gis det inntrykk av. Det er helt feil! Borg havn fikk penger til sitt mudringsprosjekt i statsbudsjettet for 2016 og i revidert statsbudsjett for samme år! Men som Fredriksstad Blad har skrevet om mange ganger, så er det både opposisjonspartier og miljøorganisasjoner som jobber mot dette prosjektet som de mener er miljøskadelig. Derfor er prosjektet satt på vent mens man utreder hvordan dette kan gjøres på en egnet måte.

Samtidig kritiseres regjeringen for økt grensehandel, samtidig som vi kritiseres for å avvikle 350-kronersgrensen for avgifter på import. Skjønn det den som kan. Dette tiltaket vil jo dramatisk redusere grensehandel og import! At vi samtidig fjerner toll på varer med verdi opp til 3.000 kroner, handler i hovedsak om tekstilprodukter. Kostnaden for staten på 350-kronersgrensen ble anslått til 500 millioner pr. år. Hevingen av tollgrensen til 3.000 er anslått til å ha en kostnad på 15 millioner. Sagt på en annen måte er dette en håndsrekning til norsk handel på ca. 485 millioner i året.

Tar man på seg Fredrikstad-brillene vil man i tillegg faktisk finne gode tiltak som treffer akkurat her i Nedre Glomma. 20 millioner i året vil for eksempel bidra til at prisen på bussbillettene kan halveres. Bygging av kollektivfelt på Årum bru vil nok merkes og midler til planarbeidet for rv. 110 Simo – St. Croix er nok etterlengtet. Så bevilges det 5,3 milliarder til Follobanen og jernbanen gjennom Moss. Dette vil både være svært reisetidsbesparende for pendlere i Fredrikstad og er en forutsetning for å bygge jernbanen videre sørover. Og i den sammenheng settes det av midler til planlegging av jernbanen til Fredrikstad og Sarpsborg.

Alt i alt er dette er godt statsbudsjett for Norge og for Fredrikstad. Det er nok også grunnen til at kritikken har vært ganske beskjeden denne gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags