«Talk shop» eller «prekesjappe» – en variant av keiserens nye klær?

– Snakk med og ikke til, involver istedenfor å fortelle hva og hvordan, er Nora Ramstads oppskrift for samhandling på arbeidsplassen.

– Snakk med og ikke til, involver istedenfor å fortelle hva og hvordan, er Nora Ramstads oppskrift for samhandling på arbeidsplassen. Foto:

Av

– De ledere som erkjenner at mennesker må involveres og forpliktes for at en endring skal kunne gjennomføres og bli varig, er ikke opptatt av hva prosessen kalles, skriver Nora Ramstad.

DEL

Leserbrev

Leser at Fredrikstad kommune har innført begrepet «Talk shop»; samhandling og diskusjoner på tvers av fag, nivå og kompetanse for å finne gode løsninger på deltidsutfordringene innen hjemmesykepleien. Det er noe rart med oss mennesker som må ha nye navn på prosesser som egentlig er kopier av noe vi har vært med på flere ganger tidligere. Et nytt navn bidrar til at vi får en bedre start og et større eierforhold til prosessen, hevder flere.

Om man gjennomfører en endringsprosess, er det slik at prosessen er annerledes om vi kaller det en omorganisering, en transformasjon, en organisasjonsendring eller en snuoperasjon? Det er alltid mulig å lage nye begreper, vi kan stokke om på dem som allerede er, bytte rekkefølge på ordene eller gjøre en annen twist. Mennesket er i utgangspunktet kjent for endringsvegring, men lager vi et nytt ord som vi definerer som «vår» prosess, da går det lettere. Da oppleves prosessen som annerledes, da er det spesielt og ingen har gjort det samme tidligere. Er det en variant av keiserens nye klær?

Dialekt er vel og bra, men for meg blir det omtrent like nyskapende som ordet bortoverski!

«Shop talk» betyr forkortelser og termer som en yrkesgruppe benytter, slik at de enkelt kan kommunisere seg imellom. «Work shop» betyr arbeidsmøte hvor mennesker deltar i en diskusjon innen et bestemt emne/prosjekt. Kommunens nye begrep «Talk shop» henter elementer fra begge disse begrepene. Men er det noe nytt? Jeg leste at noen hadde dratt dette begrepet enda litt lenger og oversatt det til «prekesjappe». Dialekt er vel og bra, men for meg blir det omtrent like nyskapende som ordet bortoverski!

Det å samtale og trekke inn kompetanse fra de sjikt og faggrupper i organisasjonen som blir berørt, gjør at forståelsen for utfordringene og hva som må til for å finne løsninger, kommer tydeligere frem. Når samtalene gir mening, begynner folk å forstå. Etter hvert begynner de samme menneskene å tro på det som besluttes og gjøres. Tro kan som kjent flytte fjell. De ledere som erkjenner at mennesker må involveres og forpliktes for at en endring skal kunne gjennomføres og bli varig, er ikke opptatt av hva prosessen kalles.

La oss unngå for mange begrep som til sjuende og sist bare forvirrer. Snakk med og ikke til, involver istedenfor å fortelle hva og hvordan. Det er riktig at den som har skoen på kjenner hvor den trykker, men vedkommende må som regel få hjelp til å reparere eller tilpasse skoen. I en velfungerende organisasjon er vi alle avhengige av hverandre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags