Sparebankstiftelsen DNB: Tilbudet er en gave, ikke et gavekort

Ferdig pakke: Kunstner Jaume Plensa og ordfører Jon-Ivar Nygård presenterte prosjektet og plasseringen som var et tilbud fra Sparebankstiftelsen DNB og som Fredrikstad kommune takket ja til.

Ferdig pakke: Kunstner Jaume Plensa og ordfører Jon-Ivar Nygård presenterte prosjektet og plasseringen som var et tilbud fra Sparebankstiftelsen DNB og som Fredrikstad kommune takket ja til. Foto:

Av

Direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB forklarer hvordan stiftelsens kunstgave til Fredrikstad har kommet i stand. Ordningen gir ikke rom for et gavekort der mottager selv kan velge kunstverk og plassering.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Leserbrev 

Planene om en Jaume Plensa-skulptur i Fredrikstad har skapt debatt. Og engasjement er bra – både om kunsten og om bruken av byrom. Uten at jeg skal gå nærmere inn i den debatten som pågår, tror jeg personlig at både kunstneren og valget av sted er en lykkelig løsning for byen.

Dette prosjektet er ikke et vanlig utsmykkingsoppdrag – der stedet er gitt, ofte også temaet eller formatet på kunstverket, og der det gjerne kåres en vinner etter konkurranse mellom flere kunstnere.

Ingenting galt med slike oppdrag, men prosjektet «Skulpturstopp» er noe annet. Ideen er hentet fra Skulpturlandskap Nordland, som på 90-tallet fikk plassert ut skulpturer av internasjonalt anerkjente kunstnere i 32 kommuner i fylket.

Sparebankstiftelsen DNB gjør nå noe lignende på Østlandet, foreløpig med ti ferdige skulpturer fra Dovre i nord til Moss i sør. Prosjektet kobler en kunstner med en kommune, og kunstneren får stor frihet til å lage et stedsspesifikt kunstverk – herunder være med på å bestemme hvor skulpturen skal stå.

Dette gjør prosjektet interessant også for internasjonale toppnavn. Derfor kan vi ha en Dan Graham i Vågå og en Rachel Whiteread i Gran – og snart en Plensa i Fredrikstad. Og de ledende norske er også med, som Marianne Heske, Sverre Wyller og Per Inge Bjørlo.

Kunstneren får et fast honorar for oppdraget (likt for alle involverte kunstnere), og Sparebankstiftelsen DNB dekker alle kostnader til å produsere og montere kunstverket. Når prosjektet er ferdig, overføres eierskapet til kommunen.

Samarbeidet med kommunen er svært viktig for prosjektet. Før oppstart viser kommunen kunstneren rundt, og foreslår aktuelle steder. Det hender at kunstneren ønsker seg noe helt annet, men det er opp til kommunen å gi sin tilslutning til dette. Så langt har vi aldri opplevd at kunstneren og kommunen ikke har blitt enige om plasseringen.

Så ser jeg at noen skulle ønske at vi heller ga kommunen penger til å gjennomføre et utsmykkingsoppdrag på en annen måte. Nå hender det at Sparebankstiftelsen DNB gjør det også. Et eksempel er vår jubileumsgave til Sarpsborg, som kommunen brukte til å få reist skulpturen «Genesis» (inngår ikke i «Skulpturstopp»).

Men et tilbud om å bli en del av «Skulpturstopp» er ikke et gavekort. Det er en gave, som kommunen selvsagt selv velger om den vil takke ja til.

André Støylen

Direktør i Sparebankstiftelsen DNB

Oslo

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags