Skolestart – ja, det skal vel gå greit…

Vitebegjærlig, nysgjerrig og klar for å  begynne på skolen.  – Vi ønsker å bevare nysgjerrigheten, skriver Marit E. Hermann.

Vitebegjærlig, nysgjerrig og klar for å begynne på skolen. – Vi ønsker å bevare nysgjerrigheten, skriver Marit E. Hermann. Foto:

Av

– Lek er en fantastisk metode for læring. Det lekes i skolesituasjoner, og det bør lekes hjemme, er blant de tips undervisningsinspektør Marit E. Hetmann deler ved skolestart.

DEL

Kronikk 

På skolen der jeg jobber har vi et foreldremøte på våren for de som skal ha barna sine på vår skole i august samme år. Da gjør vi dem kjent med noen punkt vi har samlet med innhold som vi mener er avgjørende for en god start på livet som skoleelev og foresatt. Mange av temaene vi tar opp vil av noen oppfattes som selvfølgeligheter, men uansett er det greit å bli minnet om noen av dem.

Vi vet at barn er vitebegjærlige og nysgjerrige, og når de er interessert i et tema så er de veldig ivrige i aktiviteter som har med det å gjøre. Vi ønsker å bevare nysgjerrigheten!

For at læring skal kunne oppstå, er det flere faktorer som må ligge til grunn. De viktigste må etter min mening være TRYGGGHET og TRIVSEL. Det er to faktorer som må være tilstede både i hjemmet og på skolen. En forutsetning for at det skal bevares i skolehverdagen, er et godt samarbeid mellom hjem og skole. Hvis elevene opplever det som trygt å være på skolen, har vi mulighet til å være med og veilede dem til å bli den beste utgaven av seg selv.

Det er naturlig at man har forventninger til skolen – og vi tenker at det er blant annet:

  • Læring.
  • Mestring.
  • Trygghet.
  • Trivsel.
  • Samarbeid.

Skolen har også forventninger til hjemmene, og det er blant annet:

  • Les ukebrev.
  • Sørg for at barnet har nødvendig og merket utstyr (innesko og klær til all slags vær).
  • Vær positiv.

En ting til som er av stor betydning for at det skal bli en god skoledag, er at barnet har fått nok søvn og har spist frokost.

Vi har òg forventninger til elevene, og for at de skal kunne møte dem, må det ha foregått en læringsprosess i hjemmet:

  • Åpne melkekartong og matboks.
  • Kle av og på seg.
  • Holde orden på garderobe- og hylleplassen.
  • Gå på do alene.
  • Ta av og på innesko/gymsko.
  • Kunne ta imot en beskjed.

De fleste av de punktene som er nevnt, er praktiske oppgaver som ikke er umulig å få til. Men vi vet at livet handler om mer enn konkret måloppnåelse – det er også abstrakte mål som venter. Det handler om at vi, som voksne, skal veilede barn så de kan kjenne følelsen av mestring og trygghet, kjenne seg inkludert og verdsatt og bli en god samarbeidspartner på gruppa. At vi som voksne ser det enkelte barn og hjelper det på veien til å bli «den beste utgaven»!

Noe av det nevnte gjelder spesielt for førsteårs-elever, men vi må hele tiden være der for barna slik at de beholder kunnskap og utvikler seg videre.

Må all læring være alvorspreget? Nei, for all del!

Må all læring være alvorspreget? Nei, for all del! Starten på et langt liv som skoleelev skal ha mye lek. Lek er en fantastisk metode for læring. Det lekes i skolesituasjoner, og det bør lekes hjemme. Hvis man er ute på tur, i skogen eller i bilen, kan man jo prøve noen fonologiske oppgaver eller matematiske grublerier. Vel, tenker du kanskje, det høres kjedelig ut, men det kommer helt an på hvordan den voksne velger å legge det fram. Jeg vil gi noen eksempler:

  • Rim: «sel-mel».
  • Isolering av lyd: «hva er først/sist i rose».
  • Ta vekk lyd: «hva er igjen når vi tar /s/ vekk fra spir».
  • Klapp stavelse: «hvor mange stavelser er det i ordet - luftmadrass».
  • Tall:
    • Mer/mindre enn et tall
    • Før/etter et tall
    • Først/sist av to tall
  • Lag regnefortellinger.

Det er gjennomført mye forskning på temaet «barn og skole», og på http://laringsmiljosenteret.uis.no finnes det mange interessante artikler. Noe av det som alle voksne kan bidra med er å snakke med barnet! Snakk med barnet om hva de liker ved å være på skolen, snakk positivt om skolen, lærere og medelever hjemme.

En trygg og inkluderende skole har:

  • Gode relasjoner.
  • Gode rutiner.
  • Barn og voksne med respekt for hverandre.

I skrivende stund er alle skoleansatte samlet for å forberede starten på et nytt skoleår. Det leses, skrives, tegnes, klippes og konverseres. Vi er klare og gleder oss til å møte elevene våre! Vi har lagt grunnlaget for elevens opplevelse av forutsigbarhet i skolehverdagen!

Vel møtt til nytt skoleår uansett alder! Vi gleder oss til å se deg!

Andre nettsider:

  • www.fug.no
  • Din kommunes hjemmeside – skoleportalen
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags