Aasbrenn tar feil om byråkrati i skolen

– Det handler om å notere underveisvurdering er gitt og når det skjedde, skriver fylkesdirektør Solveig Fjærvik Olsen.

– Det handler om å notere underveisvurdering er gitt og når det skjedde, skriver fylkesdirektør Solveig Fjærvik Olsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Det vi gjør må være etterprøvbart. Da må vi ha et minimum av dokumentasjon, skriver Solveig Olsen Fjærvik til Magne Aasbrenns påstand om byråkrati i den videregående skolen.

DEL

Leserbrev 

Magne Aasbrenn skriver i et leserinnlegg 22. januar i Fredriksstad Blad at Østfold fylkeskommune har satt krav til underveisvurderinger av elevene som gir unødig byråkrati i skolen. Her tar Aasbrenn feil.

Alle ønsker at de videregående skolene i Østfold skal være ubyråkratiske, slik at lærerne får bruke mer tid på undervisning. Samtidig skal det vi gjør være etterprøvbart. Da må vi ha et minimum av dokumentasjon i skolen. Et slikt minimum av dokumentasjon er å notere at underveisvurdering er gitt og når det skjedde. Det er ikke snakk om mer. Det er ikke snakk om unødvendig byråkrati.

I Østfold ønsker vi mindre slik tvil.

Når vi arbeider for at elever skal fullføre og bestå, er underveisvurderinger helt sentrale. Når elever klager på karakterer, er også underveisvurderinger helt sentrale. Hvis en klagenemnd får en sak på bordet, uten at disse vurderingene er dokumentert med et minimum av opplysninger, blir det vanskelig både for læreren og eleven. Om skolen ikke skriftlig kan dokumentere noen underveisvurdering, blir det sådd tvil om kvaliteten på opplæringstilbudet.

I Østfold ønsker vi mindre slik tvil. Det er et ansvar som lærere, skoleledere og opplæringsavdelingen må ta i fellesskap. Et kort notat for hver elev er en liten innsats i den sammenhengen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags