En skole der elevene lærer mer

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Vi vil på denne måten bidra til en skole der elevene lærer mer – ikke stenge engasjerte og erfarne lærere ute fra yrket, skriver kunnskapsministeren.

DEL

Leserbrev 

Vi vil sikre at alle elever blir undervist i norsk, matematikk og engelsk av lærere som har fordypning i faget. I juni vedtok derfor Stortinget nye kompetansekrav i skolen. Kravene gjelder allerede for nyutdannede lærere, og vil gjelde for alle innen en tiårsperiode.

Dette har skapt debatt. Jon Oddvar Holthe i Skolenes landsforbund hevder i Fredrikstad Blad 6. november at dette er å «avskilte de erfarne lærerne». Han hevder også at dette vil føre til flere deltidsansatte lærere. Ingen av disse påstandene stemmer. Alle de erfarne lærerne som jobber i norsk skole i dag, fortsetter i jobbene sine med samme stillingsvern som før.

Gullstandarden i norsk skole burde være fordypning i alle undervisningsfag på alle nivåer. Det er mange praktiske vanskeligheter med å komme dit, men det bør være målet, noe for eksempel Lektorlaget er enige med oss i. Dyktige, engasjerte faglærere er viktig for at alle elever skal lære mer.

Vi vil ha med oss alle lærerne, med all deres verdifulle erfaring, i dette kompetanseløftet. Derfor har vi satt i gang en storstilt satsning som innebærer at antallet videreutdanningsplasser nesten er tredoblet på to år. Over 5000 lærere fikk tilbud om videreutdanning i høst, og denne satsingen skal fortsette i årene fremover. På denne måten vil de som i dag ikke oppfyller kompetansekravene, ha mulighet til å ta den videreutdanning de trenger i løpet av en overgangsperiode på ti år.

Det er viktig å understreke at det ikke er et individuelt ansvar å oppfylle kompetansekravene. Det er arbeidsgiver – altså kommuner, fylker og private skoleeiere – som har ansvar for å oppfylle kompetansekravene.

Selv om fylkeskommuner og kommuner i år har gitt rekordmange lærere mulighet til å ta videreutdanning, er det fortsatt for mange som får nei. På tross av at det er arbeidsgiver som har ansvaret for faglig utvikling av sine egne ansatte, velger en del å ikke prioritere dette. Det er uheldig, og kompetansekravet gjør at kommuner på sikt får et press på seg til å si ja til lærere som ønsker videreutdanning.

Kompetansekravene kan sammenlignes med krav til pedagogisk utdanning: Uten pedagogisk utdanning kan man ikke bli lærer, uavhengig av hvor mye erfaring og realkompetanse man har. På samme måte mener vi det er rimelig at lærere som skal undervise i norsk, matematikk og engelsk har fordypning. Vi vil på denne måten bidra til en skole der elevene lærer mer – ikke stenge engasjerte og erfarne lærere ute fra yrket.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags