Høyre-Laabak oppfordrer lærere til å søke videreutdanning

– Målet er å øke kvaliteten i skolen og styrke elevenes læring, skriver Jorulf Elias Laabak som sitter i oppvekstutvalget for Høyre. Arkivbilde fra Cicignon skole.

– Målet er å øke kvaliteten i skolen og styrke elevenes læring, skriver Jorulf Elias Laabak som sitter i oppvekstutvalget for Høyre. Arkivbilde fra Cicignon skole. Foto:

Av

– Faglig sterke lærere er viktigst for de barna som trenger skolen aller mest, skriver Jorulf Elias Laabak og ber lærere benytte mulighetene til å fylle på med faglig kunnskap.

DEL

Leserbrev 

Årets søknadsrunde for videreutdanning for lærere nærmer seg slutten. Lærere som ønsker videreutdanning har nå kun noen uker på seg til å søke videreutdanning, fristen for å søke er første mars.

Kompetanse for kvalitet er en statlig strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere. Strategien har som mål å øke kvaliteten i skolen og styrke elevenes læring. Høyre i regjering har satt i gang en historisk satsing på videreutdanning av lærere. I løpet av fire år har regjeringen nesten tredoblet tallet på videreutdanningsplasser. Bare i fjor søkte over 9.600 lærere om videreutdanning, og i overkant av 6.800 lærere fikk et tilbud. 

For å nå målet om at alle lærere som underviser i norsk, matte og engelsk skal ha fordypning innen 2025, er det viktig at Fredrikstad kommune som skoleeier prioriterer kompetanseutvikling og tar initiativ til å godkjenne så mange søknader som mulig. Staten har satt av penger, men det er helt nødvendig at kommunene er med på laget.

I fjor kom det en undersøkelse fra NIFU hvor nesten alle lærere som hadde tatt videreutdanning sa de hadde endret undervisning, og syv av ti at de hadde blitt bedre lærere. Antallet lærere og skoleledere som tar videreutdanning under strategien har økt, det er gledelig. Både antallet søknader – som for øvrig var høyt også før de nye kompetansekravene ble innført – og de årlige deltakerundersøkelsene viser at videreutdanning er svært populært blant lærerne.

Lærerne i Fredrikstad gjør en fantastisk jobb i klasserommene våre hver eneste dag. Faglig og pedagogisk sterke lærere og kompetente og dyktige ledere er en nøkkel for å styrke elevenes læring. Vi skal ha en skole der elevene lærer mer, hvor de trives og hvor lærerne har et godt faglig fellesskap. Faglig sterke lærere er viktigst for de barna som trenger skolen aller mest. Klarer vi å gjøre skolen god nok, vil den jevne ut sosiale forskjeller.

Jeg vil derfor oppfordre alle lærere som ønsker faglig påfyll til å søke videreutdanning før fristen 1. mars!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags