Privatskolene er faktisk bedre, men det forsvarer ikke at de reproduserer sosiale forskjeller

– Det skal ikke mer enn et raskt googlesøk til for å se at små klasser, høy lærertetthet og et fokus på å se individet gjør at elever trives og lærer bedre, skriver leder for Elevorganisasjonen Østfold.

– Det skal ikke mer enn et raskt googlesøk til for å se at små klasser, høy lærertetthet og et fokus på å se individet gjør at elever trives og lærer bedre, skriver leder for Elevorganisasjonen Østfold. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Birk Arildssønn Blekken: – Elevene vil ha verdens beste skole. Da må vi tørre å se løsninger. Fellesskolen vinner ved å lære hva de private gjør bedre.

DEL

Leserbrev

Etter Hadia Tajiks besøk i Fredrikstad har debatten om privatskoler blusset opp her i byen, og både høyre- og venstresiden har fortsatt den samme stillingskrigen som de har hatt gående i tiår. Høyresiden vil ha større valgfrihet og viser til gode resultater hos privatskolene vi har, mens venstresiden løfter frem viktigheten av fellesskolen og urettferdigheten i foreldrebetaling.

For elevene i fylket er om mulig dette kanskje mindre interessant enn noe annet. Det vi er opptatt av, er hva slags skole vi skal gå på, og at den skolen er en skole vi skal trives på. For det er ikke til å stikke under stol at den offentlige skolen i byen her trenger et løft. Altfor mange skolebygg er i for dårlig stand, mobbestatistikken er stadig vekk deprimerende å lese, og trenden blir ikke bedre når man starter på videregående. Den er rett og slett ikke god nok. Og for mange blir da alternativet en privatskole, så sant foreldrene har råd til det.

Hvis vi skulle lage en liste over alle sakene vi i Elevorganisasjonen får inn som går på skolemiljø og trivsel, ville lista blitt lengre enn vedlikeholdsetterslepet.

Og her skinner de små privatskolene i byen. Små miljøer, høy grad av trivsel og faglige prestasjoner som skyter i været. Nå skal det jo selvfølgelig sies at man er mer fornøyd med ting man betaler dyrt for enn noe som er gratis, men det skal ikke mer enn et raskt googlesøk til for å se at små klasser, høy lærertetthet og et fokus på å se individet gjør at elever trives og lærer bedre. Og det finnes nok av solskinnshistorier om elever som byttet fra det offentlige, tomme for motivasjon og overskudd, som virkelig fant seg selv på Steinerskolen eller HNH, eller hvilken som helst av de andre.

Og det må Arbeiderpartiet og AUF erkjenne. Privatskolene er faktisk bedre enn det offentlige, på mange områder. Det beviser både statistikken og beretninger fra mange av elevene som går der. Og for min del er det alltid en fornøyelse å besøke privatskoler, siden de alltid er villige til å lytte og lære, og ivrige på å fortelle. Men deres faglige styrke som skoler, forsvarer ikke de forferdelige institusjonene de er.

Det er som dratt ut av et orwellsk mareritt å snakke om et samfunn der i hovedsak hvite, pengesterke skolebarn blir kjøpt fri fra en svekket fellesskole av foreldrene sine og plassert i paradis bak betalingsmurene på privatskolene. Ikke bare er det forferdelig urettferdig for de elevene som ikke får gått på privatskolene, i tillegg svekker det det offentlige ved at pengene følger elevene ut, noe som igjen gir mindre penger til å dekke opp for manglene de offentlige skolene har. Det reproduserer sosiale forskjeller, noe som er destabiliserende for samfunnet.

Og her ser vi at høyre- og venstresiden angriper to forskjellige ting. Arbeiderpartiet og AUF angriper institusjonen som reproduserer forskjeller, i tillegg til at små religiøse privatskoler også nærmest indoktrinerer elever i deres tro. Dette må man bare godta om man skal få godene ved disse skolene. Høyre, KrF og NHO forsvarer innholdet i de private skolene. De små miljøene, den høye lærertettheten og den individuelle tilpassingen. Og for en gangs skyld kan man si at begge har rett.

Nå som debatten igjen blusser opp og frontene igjen blir steile, skulle vi, elevene, gjerne se at politikerne ikke ser på dette som en skyttergravskrig om verdier, men som en mulighet til å forbedre skolen. Fellesskolen vinner ikke mot de private med å kun tvinge alle gjennom det samme systemet som ikke funker. Fellesskolen vinner ved å lære hva de private gjør bedre. Ved å begynne å investere i enda flere lærere, ha mindre klasser og få ned vedlikeholdsetterslepet på skolebyggene, kan man vinne tilbake skolen.

Og ikke minst sette i gang med en real opprydning i det psykososiale læringsmiljøet, som ikke ligner grisen. Hvis vi skulle lage en liste over alle sakene vi i Elevorganisasjonen får inn som går på skolemiljø og trivsel, ville lista blitt lengre enn vedlikeholdsetterslepet. I tillegg må man snart erkjenne at elevene faktisk vet hvordan deres skolehverdag er, og begynne å lytte til, og jobbe sammen med elevene og elevrådene på skolene. For vi kan faktisk skape verdens beste skole, men da må vi også tørre å se løsninger.

Birk Arildssønn Blekken

Fylkesleder Elevorganisasjonen i Østfold

Fredriksstad

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags