Foreldre inviterer til debatt om leksefri skole

–  Vi bør også forvente at leksene gir læringsglede og ikke tårer, skriver Øverby og Sandberg når de oppfordrer til debatt om hvilken plass lekser bør ha i hverdagen for barn og foreldre.

– Vi bør også forvente at leksene gir læringsglede og ikke tårer, skriver Øverby og Sandberg når de oppfordrer til debatt om hvilken plass lekser bør ha i hverdagen for barn og foreldre. Foto:

Av

Erlend Øverby og Eva-Lotta Sandberg inviterer til debatt om leksefri skole: – Som foreldre må vi kunne forvente at arbeidsbyrden skolen legger på våre barn gjennom hjemmearbeid er faglig og pedagogisk begrunnet, og ikke at lekser er noe som gis på autopilot.

DEL

Leserbrev

Det er mange meninger om lekser. Lekser er en kilde til besvær og glede. Vi i Kommunalt Foreldreutvalg i Fredrikstad arrangerer et opplysende debattmøte om lekser og behovet for å se på leksenes rolle i skolen med et faktabasert syn.

Vårt inntrykk er at lekser er noe man gir elevene fordi man alltid har gjort det. Av gammel vane tenker man at alle elever skal bruke tid på lekser, fordi det sikkert er lurt, eller fordi vi har en forestilling om at lekser har en oppdragende rolle, lærer disiplin og god arbeidsstruktur.

Mange familier opplever at lekser blir en stressfaktor i hverdagen mellom dansekurs, fotballtrening, speiderturer, musikkøvelser og andre aktiviteter som barnet driver med. Noen foreldre fungerer som lærere hjemme ved kjøkkenbordet. Timer som gjerne utarter i frustrasjon og konflikt.

I forskningen finner vi blant annet at lekser gir liten eller ingen effekt på læring, og kanskje aller minst i barneskolen.

Vi ønsker å skape en debatt om hvilken rolle vi ønsker at lekser skal spille i Fredrikstad-skolen. Vi ønsker å skape en debatt slik at skolen og lærerne får et mer bevisst forhold til lekser, og hvilken funksjon man ønsker at leksene faktisk skal fylle.

Som foreldre med barn i Fredrikstad-skolen forventer vi at lærerne er kritiske til egen praksis, og bør stille seg spørsmål om det de gjør bidrar til best mulig læring for våre barn. Som foreldre må vi kunne forvente at arbeidsbyrden skolen legger på våre barn gjennom hjemmearbeid er faglig og pedagogisk begrunnet, og ikke at lekser er noe som gis på autopilot. Som foreldre må vi kunne forvente at skolen er helt sikker på at de leksene som er gitt, er noe elevene selv kan gjennomføre uten assistanse fra foreldre. At leksene er tilpasset den enkelte elevs faglige nivå. Vi bør også forvente at leksene gir læringsglede og ikke tårer.

Som foreldre forventer vi at skolen og lærerne har et bevisst og reflektert forhold til hva de ønsker å oppnå med lekser og at oppgavene som gis er forankret i en pedagogisk praksis slik at alle barn kan nå sitt læringspotensial.

Når vi prøver å se nærmere på hvorfor skolen gir lekser, så er vårt inntrykk at lekser gis fordi det er noe skolen gjør, og at det forventes at skolen gir lekser. Vi i Kommunalt Foreldreutvalg ønsker å belyse hva forskningen sier om lekser. Vi ønsker at Fredrikstad-skolen skal være en kunnskapsbasert skole og bør kunne forvente at skolen er bevisst i sitt forhold til lekser og om hvilken effekt lekser har for våre barn.

I forskningen finner vi blant annet at lekser gir liten eller ingen effekt på læring, og kanskje aller minst i barneskolen. Det finnes også studier som viser at lekser har en direkte negativ effekt på barns læring. Noen studier forteller at lekser også gir våre barn dårlige arbeidsvaner, noe som kan ha uheldig langtidsvirkning for selve læringen.

Mange argumenterer for lekser, fordi det gir oss foreldre en oversikt og kontroll over hva barna arbeider med på skolen. Hvis det er slik at lekser har en negativ effekt på barns læring, bør skolen kanskje finne andre metoder for å holde oss som foreldre oppdatert og involvert.

Møt opp på Litteraturhuset mandag 20. mai. Vi starter med et foredrag og avslutter med paneldebatt med representanter fra ungdomspartiene i kommunen. Leksefri skole?

Erlend Øverby og Eva-Lotta Sandberg

KFU Fredrikstad

Fredrikstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags