Norm for flere lærere er en seier for elevene

– Enhver som har tilbrakt et år av sitt liv som lærer i klasseromet, har sett at klassestørrelsen har stor betydning, skriver Ivar Bjørndal.

– Enhver som har tilbrakt et år av sitt liv som lærer i klasseromet, har sett at klassestørrelsen har stor betydning, skriver Ivar Bjørndal. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tidligere utdanningsdirektør Ivar Bjørndal er ikke i tvil: – Nasjonal norm for lærertetthet vil få historisk betydning og langtrekkende positiv betydning for norske elever og norsk skole.

DEL

Leserbrev

Nasjonal norm for lærertetthet i grunnskolen er vedtatt av Stortinget. KrF fikk opposisjonspartiene med på forslaget. Dermed trådte KrF ut av skyggen og viste at det kunne handle. Partiet kan ta kritikken med stor ro. Det kommer til å tid før vedtaket får full virkning. Men jeg tror at nasjonal norm kommer til å bli en milepæl i skolehistorien.

Mer enn noe annet tiltak på lang tid vil den gagne elevene i klasserommene direkte. Av de store avisene har bare Klassekampen støttet reformen og sett at mange av de problemene som blir lekset opp, enten er oppkonstruerte, overgangsproblemer eller rene misforståelser.

Mange mener at en slik nasjonal bestemmelse er et inngrep i lokaldemokratiet. Erfaringen fra senere tid viser at inngrep er helt nødvendig. For hva er det viktigste – lokal frihet (som i dette tilfelle har blitt misbrukt), eller elevenes beste, å styrke fundamentet for deres læring og utvikling gjennom hele skoleløpet?

Dette er poenget:

Da Utdanningsdirektorater for tre år siden bevilget et par hundre millioner kroner til nye lærerposter i skolen, brukte kommunene størstedelen til andre formål. Hva ble resultatet?

Forskningen kan ikke påvise større læring i mindre klasser. For det første: Forskningen er ikke entydig. For det andre er den irrelevant. For det tredje lett komisk. Den strider mot sunn fornuft og erfaring. Enhver som har tilbrakt et år av sitt liv som lærer i klasserommet, har sett at klassestørrelsen har stor betydning.

Hva mener kritikerne med læring? Hva slags redskaper har forskerne til å måle verdien av det som skjer i klasserommet? De kan bare måle det som er målbart. Er det hele skolens mål? Tenk deg Kari og Lars i klasserommet, gjerne på fjerde årstrinn. Kommer de seg ikke derfra med godt utbytte, vil det i hindre dem i hele skoleløpet.

Jeg er ikke i minste tvil: Stortingets vedtak om nasjonal norm for lærertetthet vil få historisk betydning og langtrekkende positiv betydning for norske elever og norsk skole.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags