– Nå må vi lærere slutte å sutre i gangene og heller ta til motmæle

Av

– Det er på tide at en samlet lærerstand slutter å sutre i gangene og på teamkontorene og begynner å ta til motmæle, skriver en lærer i Fredrikstad-skolen i dette anonyme leserinnlegget.

DEL

LeserbrevVedkommende skriver følgende om IKT-situasjonen i Fredrikstad-skolen, noe Fredriksstad Blad har omtalt i en artikkel om det nye systemet Vigilo:

Vigilo… Skooler… Office365… OneNote… Transponder… Kartleggeren… Kvalitetssystemet… ditt… og jaggu meg datt…

Det er ikke måte på hvor mange steder man skal logge inn i løpet av en dag for å få gjort, sjekket, registrert, vurdert, dokumentert, gitt beskjeder, mottatt beskjeder… (Og nei, jeg arbeider ikke i en administrasjon, jeg er lærer).

Sikkert vel og bra alt dette, for øvrig, bare det funker. Noe som altfor ofte ikke er tilfelle. Det henger… er nede… får ikke logget inn…

Forklaringen er som oftest at det ikke er synket opp mot… kommuniserer ikke med… det er gjort oppdateringer som gjør at…

Vel, bla bla og ATTER bla i mine ører.

Skooler var nede i dag. Et verktøy som for så vidt tidligere har fungert bra, men som har gjennomgått forandringer. Eller oppdateringer, heter det visst. For ting må jo stadig oppdateres slik at noen kan tjene penger. Selv om de virker. Oppdateringene har for øvrig ikke resultert i annet enn bortfall av noen gode og nyttige funksjoner.

I dag var altså Skooler nede. Med eller uten oppdateringer. Borte. Vekk. Ikke til stede. Niks. Nada. Sikkert tusen grunner til det, men ingen av dem er interessante for hverken meg eller elevene mine. Couldn’t care less.

Vi er interessert i noe som virker. Noe som er der. Vi fikk dermed ikke gjennomført skriveøkt på planlagt måte. Heldigvis, paradoksalt nok, har elevene blitt så vant til ting som ikke fungerer på IKT-fronten at de skulle hatt topp karakter i tålmodighet.

Vigilo (det nye systemet som erstatter Extens) er noe vi er pålagt å bruke i Fredrikstad kommune. Problemet er at det funker ikke. Eller snarere, det skal funke litt etter litt, lyder lovnaden. Funksjon for funksjon, over tid. Greia er bare at når man blir pålagt å bruke, eller mer generelt, bare trenger et verktøy, så må det virke.

Jeg kunne ha fortsatt. Velger likevel å avslutte her. Blir bare i dårlig humør av dette. Er dette en vits? Hvor er det skjulte kameraet? Hvem er det som holder oss for narr?

Dette med IKT i norsk skole begynner å bli en parodi.

Det er på tide at en samlet lærerstand slutter å sutre i gangene og på teamkontorene, og begynner å ta til motmæle når det gjelder alt som blir bestemt og tredd nedover hodene på oss, inkludert verktøy som ikke fungerer.

PS: Innlegget er skrevet tidlig denne uken.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags