Én skole ikke best: Åttekanten var en fin skole som ga meg et godt grunnlag for veien videre

Åttekanten skole på Vesterøy er nedleggingstruet, i likhet med Floren skole på Kirkøy. Brevforfatteren skryter av årene han hadde der.

Åttekanten skole på Vesterøy er nedleggingstruet, i likhet med Floren skole på Kirkøy. Brevforfatteren skryter av årene han hadde der. Foto:

Av

Fredrik André Olsen forteller om sin skolegang på Hvaler, og er ikke i tvil om at to skoler er best også for fremtidige elever.

DEL

Leserbrev

Jeg skjønner ikke hvordan det går an. Politikerene har talt. Det er vedtatt at det skal bygges en felles skole på Asmaløy og slå de to barneskolene sammen med ungdomsskolen som allerede ligger der. For de barna som bor relativt langt ut på Kirkøy og Vesterøy blir skoleveien ekstremt lang. Spesielt for de aller minste. Det er trist. Nå som det har blitt bygget gang- og sykkelvei i nærområdet til begge barneskolene, og veilys har blitt satt opp. Skolene brukes også mer på fritiden nå enn før. Lokalene blir leid ut i helger, lokale innbyggere trener i gymsalene på kveldene, og lekeplassene rundt blir flittig brukt.

Men viktigst av alt: Barneskolene er med på å forme barnas skolehverdag fra de er små, til de skal begynne i 7. klasse. Så flyttes de videre til ungdomsskolen til hvor de skal være de tre neste årene før de skal ta turen enda ett hakk opp - nemlig videregående.

En ting til som er så fint med Åttekanten og Floren, er at miljøene er små. På barneskolen kjente jeg nesten alle. Om ikke jeg kjente dem, visste jeg hva de het og hvem de var. Det samme på ungdomsskolen. På videregående er det annerledes, men jeg går på musikklinja og vi er mye for oss selv vi tre klassene som er oppe på Greåker. At små miljøer bare skaper uro, er bare tull. Det sammensveisede og gode miljøet vi har på musikklinja er noe ut av det fantastiske. Den samme følelsen hadde jeg på barneskolen og ungdomsskolen. Og det som var så fint med akkurat det - var at hverdagen var trygg, for du visste hvem alle sammen var. Det er veldig betryggende for et barn på seks år som akkurat har begynt på skolen hvor alt er nytt og stort og skummelt.

Barn er ikke redde for en utfordring, og det å lære å skifte miljø i ung alder gir barna et godt grunnlag for at dette ikke blir farlig senere i livet.

Da jeg som elev begynte på Åttekanten skole i 2006, trivdes jeg fra starten av. Selv om jeg gikk på Åttekanten i en tid hvor mange av lærene var på utskifting og nye kom inn, var Åttekanten en fin skole som ga meg et godt grunnlag for veien videre. Når jeg skulle bytte til ungdomsskolen i 2013, følte jeg selv at det var på tide å skifte miljø og jeg gledet meg! Jeg gledet meg til å starte på noe nytt og spennende med nye lærere, nye medelever, noen nye fag, lære nye arbeidsmetoder, fornye hverdagen og ikke minst: Starte med blanke ark.

På ungdomsskolen møtte jeg nye lærere som hadde en helt annen strategi for hvordan man skulle undervise og forholde seg til eleven. Mine nye lærere behandlet meg på en måte som en "ungdom", noe jeg følte jeg var. Barneskolelærerne hadde "gått litt ut på dato", ifølge mine meninger. Når du er 13 år og har gått på barneskolen i sju år, er det sunt og riktig å bytte miljø. Det er også en følelse av å "bli voksen" og i tillegg til at det er en kjent ting når du skal begynne på videregående fordi du har gjort det før!

Etter tre år på ungdomsskolen var jeg igjen klare for nye utfordringer og veien gikk videre inn på videregående. Med takket være god hjelp av mine lærere kom jeg inn dit jeg ville og går nå siste året og sikter på Musikkhøgskolen. Og nå har jeg skiftet miljø allerede to ganger før, noe som er en stor fordel når jeg igjen skal ta veien videre mot voksenlivet.

Barn har en fantastisk egenskap. De er ikke like redd som voksene. Barn er ikke redde for en utfordring, og det å lære å skifte miljø i ung alder gir barna et godt grunnlag for at dette ikke blir farlig senere i livet. For det er mange mennesker der ute som er redd for forandringer.

Så min bønn til politikerne: Vær så snill å ikke fjerne de to flotte barneskolene våre! De betyr så mye mer for oss enn dere tror. Og: Mange av dere har vel aldri gått på barneskole og ungdomsskole som har vært skilt fra hverandre, så lær dere hvordan dette er før dere mener hva som er barnas beste eller ikke. Og snakk heller ikke om hvilke læreplaner som er best. Forskjellen mellom 7. klasse og 8. klasse er så mye større enn dere tror, både faglig sett og pedagogisk sett. Det er grunn for at barneskolelærere underviser opp til 7. klasse og ungdomsskole lærere underviser fra 8. klasse og oppover. Ungdomsskolen er den vanskeligste tiden i oppveksten for mange, så det kan være greit å være litt for seg selv disse tre årene.

Tenk gjennom dette og vær interesserte etter svar og tanker fra elevene. Ikke dere selv!

Fredrik André Olsen

Tidligere elev ved Hvaler-skolene

Vesterøy

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags