Siden våre barn vil få arbeidsoppgaver vi i dag ikke kjenner, blir det viktig at de lærer mer om å lære

Mer kreativitet: Erlend Øverby og kommunalt foreldreutvalg mener skolene må satse mer på fag som lærer innovasjon og støtter kreativitet.

Mer kreativitet: Erlend Øverby og kommunalt foreldreutvalg mener skolene må satse mer på fag som lærer innovasjon og støtter kreativitet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kommunalt foreldreutvalg oppfordrer alle som er opptatt av en god Fredrikstad-skole om å bidra med sine synspunkter på hva en god Fredrikstad-skole er.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Fredrikstad har et slagord for sitt arbeid med barn og unge som er: «Barn og unge er fremtiden – den skapes nå!». Drammen har følgende visjon for sin skole: «En skole der barn og unge oppfyller sitt fulle utviklingspotensial og blir trygge, aktive og selvstendige mennesker». Har Fredrikstad et slagord som gir en bedre skole?

Fredrikstad kommune har bedt alle parter i Skole-Fredrikstad om å komme med innspill til kommunedelplan oppvekst. Vi er bedt om å komme med innspill til kommunen ved å fylle ut skjema på nett. Kommunalt foreldreutvalg i Fredrikstad arrangerte i begynnelsen av februar et møte på Litteraturhuset hvor vi diskuterte hva en god skole i Fredrikstad vil være for våre barn.

Kommunalt foreldreutvalg mener at følgende vil gjøre Fredrikstad skolene gode:

Våre barn er det mest verdifulle vi har – på alle måter – derfor er det viktig for oss at der barna tilbringer mesteparten av sin barndom ivaretar de på best mulig måte. Vi ønsker at våre barn får mulighet til å utvikle seg til å bli gode samfunnsborgere forberedt på fremtiden.

Vi kan anta at våre barn må være yrkesaktive til de er minst 80 år, og kunne bidra aktivt inn i samfunnet gjennom hele livsløpet.

En god skole er en skole som våre barn gleder seg til å gå til, hvor det å komme på skolen hver dag gir positive opplevelser. På skolen er våre barn synlige, de blir sett og respektert av lærere og medelever. Skolen vil gjør sitt beste for å sikre at barna får de beste muligheter og forutsetninger for å lykkes i fremtiden. Skolen må gjøre sitt for at barna skal kunne nå sitt eget potensial. Skolen skal gjennom summen av alt den gjør sikre at våre barn er godt forberedt og rustet på den virkelighet som møter de når de er ferdige på skolen. Vi ønsker en skole som gjøre våre barn til aktive deltagere i samfunnet og som nysgjerrige verdensborgere.

Vi mener at dette er viktig fordi vi lever i en tid som er i rask omveltning, hvor våre barn vil arbeide med arbeidsoppgaver vi i dag ikke kan forestille oss. Vi kan anta at våre barn må være yrkesaktive til de er minst 80 år, og kunne bidra aktivt inn i samfunnet gjennom hele livsløpet.

Vi står ovenfor en revolusjon hvor mange vanlige arbeidsoppgaver blir overtatt av roboter, og hvor mange i mye større grad må ta ansvar for egen arbeidsplass eller arbeidsoppgaver. Vi kan også med en viss grad av sikkerhet anta at alle arbeidsoppgaver vil ha komponenter av IKT i seg, hvor teknologiforståelse vil være en forutsetning for å kunne gjennomføre jobben.

Hvilke kunnskaper og ferdigheter kreves for å lykkes i fremtiden?

Vi mener skolene må satse mer på fag som lærer innovasjon og støtter kreativitet. Det må bli mer av kunst, dans, musikk, teater og sport som utfordrer og bidrar til andre måter å tenke på. Alle fag må ha dyktige faglærere som bidrar til å se problemer fra andre perspektiver og som trener våre barn i å finne løsninger på de utfordringer de kommer til å stå ovenfor.

For å få bedre teknologiforståelse må vi se på IKT som er verktøy som kan brukes til å løse problemer, som kan brukes for å gi mer innsikt, som kan brukes for å gi bedre læring og ikke bare som en avansert skrivemaskin. Opplæring i programmering og teknologiforståelse må inn i alle skoler og ikke være basert på frivillige og tilfeldige initiativ som i dag.

Siden våre barn mest sannsynlig skal være yrkesaktive i nesten 60 år og ha arbeidsoppgaver vi i dag ikke kjenner, blir det viktig at de lærer mer om å lære, at de får innarbeidet gode læringsstrategier, og hvor dybdelæring er helt naturlig i skolehverdagen.

Vi oppfordrer alle som er opptatt av en god Fredrikstad skole om å bidra med sine synspunkter på hva en god fredrikstadskole er ved å svare på skjema på https://tinyurl.com/godskole

Frist for innspill er 9. mars

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.