Når verden utvikler seg raskere enn pensum

Elena Rosnes: – Vi må utvikle omstillingskompetanse hos barn og unge.

Elena Rosnes: – Vi må utvikle omstillingskompetanse hos barn og unge. Foto:

Av

– Behovet for å pugge fakta er nok blitt mindre. Dessuten stoler vi jo ikke på fakta lenge. Evnen til å sjekke pålitelighet og vurdere fakta kritisk er større enn noen gang.

DEL

Leserbrev

Samfunnet vårt er preget av stadig raskere endringer på stadig flere arenaer, i kanskje større grad enn vi selv innser: teknologi, samfunnsliv og arbeidsmarked. Hva skal vi lære barna slik at de finner seg selv i denne nye verden? En verden som er nesten som en ny sivilisasjon og ikke er likt noe annet vi har sett før?

Aldri før i menneskehetens historie har vi levd i et samfunn med så enkel tilgang til så omfattende kunnskap. Med – bokstavelig talt – noen tastetrykk på en telefon, så har man tilgang til ubegrenset informasjon. Barna lærer seg fort å finne hvilken som helst informasjon uten noe hjelp fra en lærer.

Hva skal vi gjøre med barna når de kommer på skolen?

Vi må ta være på den nysgjerrigheten som små barn har, lære av feil og trene hjerne konstant å lære nye ting.

Behovet for å pugge fakta er nok blitt mindre. Dessuten stoler vi jo ikke på fakta lenge. Behovet for å utvikle vår evne til å sjekke informasjons pålitelighet og vurdere fakta kritisk er større enn noen gang.

I Finland legger de om hele skolesystemet sitt for å rigge det til fremtiden. Ikke bare innhold, finnene ombygger selve skolene. Det lages skolebygninger hvor for eksempel klasserommene endrer seg hele tiden, både i størrelser, farger etc., alt avhengig ut av læresituasjonen. Dette er noe som er med på å lære barna at vår mangfoldige verden endrer seg hele tiden, å styrke deres endringsevne.

Å stimulere evnen å motstå stress og vanskelige situasjoner er også viktig. Det heter seg at «det er i motbakke det går oppover», og det er mye sant i det. Skolen må forberede de unge på at motbakkene kommer, og hjelpe dem med å møte disse på en måte som gjør at slik motgang ikke fremstår som krise, men som en naturlig del av livet.

Generelt er evne til å lære helt essensielt. Vi må ta være på den nysgjerrigheten som små barn har, lære av feil og trene hjerne konstant å lære nye ting.

For oss som jobber med å sikre at vi også i fremtiden har den nødvendige kompetansen, så er det helt tydelig at skolen må stimulere til å utvikle evner å leve i digital verden, men samtidig ikke miste de menneskelige egenskaper som for eksempel empati, kreativitet og sosial kompetanse.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags