Det er vel ikke helt feil å si at tilbudet reduseres idet man går fra 60 til 30 scienceplasser

Stadig mer populær: Elever fra sciencelinjen reklamerer for linjen med realfag og entreprenørskap på utdanningsmesse Kongstenhallen i 2012.

Stadig mer populær: Elever fra sciencelinjen reklamerer for linjen med realfag og entreprenørskap på utdanningsmesse Kongstenhallen i 2012. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Sciencelinjen har rukket å bli innarbeidet og det er mange som søker. Da burde vi gi elevene den muligheten. Ved ikke å gjøre det, sender skolen et signal om at det ikke er så viktig, skriver Simen Nord, Høyre, i dette svaret til Elin Johanne Tvete, leder av opplæringskomiteen.

DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Realfag, entreprenørskap og vitenskapelig metode blir stadig viktigere, og er nasjonale satsingsområder for skolen. Sciencelinjen er et godt tilbud i tråd med denne satsingen. Da er det synd at det blir færre elevplasser på denne linjen fra høsten og et dårlig signal å gi våre realfagsinteresserte elever. Høyre mener det ville vært klokt å ombestemme seg, og opprettholde to klasser science på Greåker.

Den seneste tiden har det gått en spennende debatt om fremtiden til den videregående skolen i Østfold. Det er oppmuntrende at fylkeskommunen har en kultur hvor ansatte kan diskutere i offentligheten. Nå er politikerne utfordret til å komme med våre synspunkter, og det er en utfordring jeg er glad for.

Jeg tror politikere i alle partier er enige om at Østfold-skolens utfordring ikke er at man bruker for lite penger på skolen totalt sett, men at man må få bedre resultater ut av de pengene man bruker. Når det gjelder hvordan man prioriterer er det likevel forskjeller.

Simen Nord.

Simen Nord. Foto:

At det fra høsten bare vil være én klasse science på Greåker har fått særlig oppmerksomhet i debatten, ikke minst fra ungdomsskoleelever som kunne tenke seg å begynne der.

Leder av opplæringskomiteen, Elin Tvete, hadde et innlegg på trykk i Fredriksstad Blad fredag 7. april der hun forsøkte å oppklare det hun mener er noen åpenbare misforståelser i debatten. «Det hele blir fremstilt av noen som om vi vil redusere og fjerne tilbud. Mer feil kan det ikke bli», skriver Tvete.

I fjor fikk 60 elever tilbud om å begynne i en science-klasse. I år ligger det an til å være bare 30 elever som får det tilbudet, på tross av økt søkermengde. Helt feil blir det vel ikke å si at man reduserer et tilbud, idet man går fra 60 til 30 elevplasser.

Det er viktigere enn noensinne at elevene får god opplæring innen realfag og entreprenørskap.

Logikken til leder av opplæringskomiteen er at det satses mye på realfag hele skolen. Jeg synes også det er veldig bra at det satses på realfag og studiespesialisering utover de særlige tilbudene som science, men det ene trenger ikke gå på bekostning av det andre. Og det er langt fra noen satsing å redusere fra to til en klasse.

Argumentet om at det egentlig ikke er en reduksjon fordi det bare er den ene klassen er politisk vedtatt, er ikke godt nok når man rent faktisk går fra to til en klasse. For elevene har det ingenting å si om klassen man går i er politisk vedtatt eller ikke.

Sciencelinjen på Greåker har betydd mye for å øke interessen for realfag blant elevene i Østfold, noe den store søkningen viser. At vi har et tilbud for dem som er ekstra interessert i realfag, må være en helt riktig prioritering, akkurat slik det er for dem som ønsker musikk, idrett e.l. ved siden av de ordinære skolefagene. Dette har vært en satsing som har vist seg å fungere, og har kanskje vært med å påvirke realfagsinteressen i Østfold og ført til at flere elever også har valgt realfag på sine skoler?

Høyre mener det er uheldig at man velger å avvikle eller redusere velfungerende tilbud. Det er viktigere enn noensinne at elevene får god opplæring innen realfag og entreprenørskap. Den gode søkingen til sciencelinjen viser at det er mange elever i Østfold som ønsker et utfordrende tilbud der de vil møte andre med tilsvarende faglige interesser. Det er noe vi må ta høyde for når vi skal utforme fremtidens videregående skole i Østfold.

Når vi ser at et tilbud har rukket å bli innarbeidet og det er mange nok som søker om å begynne der, da burde vi gi elevene den muligheten. Ved ikke å gjøre det sender skolen et signal om at det ikke er så viktig.

I kombinasjon med en opprettholdelse av to klasser science kan vi gjennomgå metode og resultater og se hva man kan bruke i resten av den videregående opplæringen. Alle klasser med studiespesialisering må få gode muligheter til å velge realfag og entreprenørskap. Og uansett hvilken klasse man går i, skal elevene føle at de har et godt læringsmiljø og blir tilstrekkelig utfordret.

Ved å lære av science og andre som har valgt særlige innretninger på sine tilbud, kan vi heve kvaliteten på videregående opplæring i hele Østfold. Skolene må samarbeide godt og være åpne for å lære bort alt som fungerer bra. Satsinger som sciencelinjen skal føre til økt kvalitet på undervisningen også for elevene som ikke går i en slik klasse. Fagmiljøet på skolen får trening i nye undervisningsmetoder, og andre kan lære av det som fungerer godt.

Men man trenger ikke begrense tilbudet innen science bare fordi andre kan lære av dem. La science være et spennende tilbud for de elevene som er spesielt interesserte og motiverte. Gi dem et miljø som tilbyr det lille ekstra, og hvor felles interesser kanskje kan få en del av disse interessene til å blomstre videre.

Og samtidig som man gjør alt dette må det jobbes godt med realfag på alle skolene og for alle elever. Det er nødvendig hvis vi skal få til det løftet i resultater som vi ønsker. Her er vi helt på linje med administrasjonen og vi mener det gjøres mange riktige grep nå. Før sommeren er det varslet en plan for hvordan videregående skole i Østfold skal utvikles videre de neste årene. Det blir et spennende arbeid vi i Høyre gleder oss til å være med på.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken