Komponisten som forsvant i FBs anmeldelse

«Skjørtet som falt ned fra himmelen» var Ida M. Fredriksens avskjedsforestilling. Bildet er fra Fredriksstad Blads anmeldelse som Liv Hauglin her kritiserer.
Foto: Øyvind Holm Edvardsen

«Skjørtet som falt ned fra himmelen» var Ida M. Fredriksens avskjedsforestilling. Bildet er fra Fredriksstad Blads anmeldelse som Liv Hauglin her kritiserer. Foto: Øyvind Holm Edvardsen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Liv Hauglin etterlyser en vurdering av den nykomponerte musikken i Fredriksstad Blads anmeldelse av «Skjørtet som falt ned fra himmelen».

DEL

Leserbrev 

Tittelen kunne stått på forsiden av en påskekrim. Nå dreier ikke dette leserinnlegget seg om mord, selv om taushet kan ha drepende effekt. Det dreier seg om en anmeldelse.

Forestillingen «Skjørtet som falt ned fra himmelen», hadde premiere torsdag 8. mars. Ida M. Fredriksen og Britt Lossius fikk velfortjent ros i lørdagens anmeldelse.

Det var en stor opplevelse å være i salen. Anmelderen har beskrevet mye av det som ga denne effekten. Fra mitt synspunkt har han dog utelatt en viktig del av forestillingen. Musikken er ikke nevnt med ett ord.

Det skal her presiseres at musikken som spilles ikke er hentet fra arkiv. Den er derfor ikke kjent for publikum fra før. Ida M. Fredriksen omtaler musikken i portrettet lenger bak i avisa. Hun sier hun blir lykkelig hvis tekst og musikk i hennes og Brit Lossius sitt stykke gir publikum gjenkjennende opplevelser. Her bringes musikken frem som viktig, selv om komponisten ikke trekkes frem.

Jeg påtar meg herved oppgaven med å belyse det mørklagte og etterlyse avisens anmeldelse av komponist og musiker, etter torsdagens svært vellykkede premiere. Vi ble presentert for musikk komponert spesielt til denne forestillingen. Komponist og musiker Anniken Paulsen fra Fredrikstad har utviklet musikken i nært samarbeid med manusforfatter og regissør. Hun har i tillegg vært utøvende musiker ved innspilling av verket.

Det er underlig at kultursiden ikke vurderer musikk til å være en vesentlig del av forestillingen.

Paulsen fikk fire grunnleggende temaer å arbeide ut fra: Lillemor (Fredriksens mor), Krig, Bevegelse og Kjærlighet. Musikken ble av produsentene delt opp i sekvenser og understreker ulike tidsepoker, karakterer og stemninger gjennom hele forestillingen. Skuespilleren samspiller aktivt med musikken, til publikums fryd.

Som avisleser og kulturinteressert, vil jeg ha best mulig kjennskap til bakgrunnen for hele forestillingen. Den er beskrevet vedrørende manuset, men fraværende når det gjelder musikken. Jeg er så heldig at jeg kjenner komponisten og har derved tilgang til opplysninger. Som publikum og avisleser er jeg skuffet over vurderingen avisen har gjort. For alle som ikke har sett forestillingen, men som vurderer å gjøre det (den skal ut på turné), er en anmeldelse av stor interesse. Jeg vil påstå at en presentasjon av komponisten og anmeldelse av musikkens delaktighet i forestillingen vil øke verdien for avisens lesere.

Som publikum (og venn) var jeg spent på hvordan musikken i seg selv ville bli anmeldt, men også vurderingen av hvordan musikken ble brukt i samspillet med skuespiller og opplevelsene den ga. Jeg var stolt over å få være Annikens gjest og hadde stor glede av både tekst og musikk.

Det er underlig at kultursiden ikke vurderer musikk til å være en vesentlig del av forestillingen. Dere har fjernet musikken fra anmeldelsen. Hvis man fjerner musikken fra forestillingen, vil den mangle noe helt vesentlig, noe produsentene selvsagt vet. Det var derfor de bestilte komposisjonen.

Som publikum og avisleser, har jeg stor interesse av å få vite hvorfor Fredriksstad Blad har utelatt komponisten og hennes musikk fra avisens anmeldelse. Denne fremstår som ufullstendig.

Når det er sagt, denne forestillingen bør oppleves!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags