Ketil Solvik-Olsen, den fremste samferdselsminister noensinne

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får ting til å skje i større grad enn noen tidligere samferdselsminister i Norge, mener Laabak. Foto: Paul Weaver, Nettavisen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får ting til å skje i større grad enn noen tidligere samferdselsminister i Norge, mener Laabak. Foto: Paul Weaver, Nettavisen Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Solvik-Olsen er den beste samferdselsminister Norge noen gang har hatt, skiver Bjørnar Laabak, Frp, i svaret til Hege Dubec, Ap. Hun mente Solvik-Olsen er statsråden som bygger ned Østfold.

DEL

Leserbrev

Aps Hege Dubec mener østfoldingene blir herjet med av en regjering som ødelegger en fornuftig utbygging av infrastruktur i vårt fylke. Hun kritiserer nedleggelsen av Rygge, bompenger og utsettelse av jernbane. Jeg tenker Ap trenger litt hjelp til å forstå hva som henger sammen med hva og litt historikk om Aps egeninnsats.

Rygge ble aldri nedlagt på grunn av en avgift. Eierne valgte å nedlegge driften fordi antall flyvninger ble redusert etter at Ryanair omdisponerte baseflyet. Med stor gjeld ville videre drift bli krevende. Ap hadde to representanter for eierne gjennom Østfold Energi og Østfold fylkeskommune. Kontrakten med Ryanair var at dersom forutsetningene endres kan Ryanair velge å gå ut av kontrakten. De var raskt ute og proklamerte at passasjeravgiften var en slik endring.

Det blir stasjoner, jernbane, veier og bruer i Østfold, og Rygge har all mulighet å starte opp drift dersom noen flyselskaper mener det vil gi lønnsomhet.

Ryanair fløy 128,9 millioner passasjerer i 2017. Ryanair har gjort det til del av sin markedsføring at de kritiserer regjeringer i alle land for avgiftsnivåene, men de nedlegger ikke flyvninger på grunn av avgifter. De flyr der de kan fylle flyene. Ryanair fløy flere passasjerer internasjonalt i 2017 enn Lufthansa, KLM og British Airways til sammen. Avgiften på Rygge har ingen annen betydning for Ryanair enn hundrevis av gratis presseoppslag.

Ap ved Odvar Nordli innførte seteavgift på charterreiser i 1978. I 1994 økte Ap ved Brundtland denne avgiften til å gjelde alle utlandsflyvninger. Stoltenberg utvidet passasjeravgiften på 128 kroner til også å gjelde innlandsflyvninger fra 2001. Bondevikregjeringen fjernet avgiften i 2002.

Frp mener staten burde fullfinansiere utbygging av vei, men med Ap i spissen er det ikke flertall for det. Frp i regjering har bidratt til at det ikke er økning for bilistene, men statens andel øker. Total NTP er på 1 064 milliarder, herav bompenger 131 milliarder. Om Dubec får Ap på Stortinget til å støtte Frp om at de 131 milliardene, som er bilistenes andel av NTP, skal dekkes gjennom ekstraordinært uttak av «oljefondet», er det flertall og bompengene fjernes.

Jernbane fra Moss til Sarpsborg er beregnet til over 20 milliarder kroner, noe Ap aldri bevilget. Samferdselsminister Navarsete (2005-2009 under Stoltenberg II) uttalte så sent som i 2012 til NRK at det var uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei. Samferdselsminister Kleppa mente i 2010 at det manglet nøkkelpersonell og tilstrekkelig med planavklaringer som teller med om de skal gjennomføre prosjekter. Østfoldbanen ble ikke prioritert.

Bane NOR har påbegynt prosjektene på Østfoldbanen, Ap kom aldri ut av planleggingsboksen, det er først med ny regjering fra 2013 at fysisk arbeid med jernbanen har startet. Det er trist at ulike årsaker medfører at utbygging tar lengre tid enn det vi alle ønsker. Jeg påstår allikevel at sittende samferdselsminister er den fremste Norge noensinne har hatt. Det blir stasjoner, jernbane, veier og bruer i Østfold, og Rygge har all mulighet å starte opp drift dersom noen flyselskaper mener det vil gi lønnsomhet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags