En bedre transporthverdag for folk flest i Østfold

Fredrikstad-folk skal først få nytte avFollotunnelen, så av tunnel og ny jernbanestasjon i Moss før turen kommer til utbygging i Fredrikstad.

Fredrikstad-folk skal først få nytte avFollotunnelen, så av tunnel og ny jernbanestasjon i Moss før turen kommer til utbygging i Fredrikstad. (Foto: )

Av

Nasjonal transportplan handler om å gjøre hverdagen til folk flest enklere, tryggere og mer effektiv, skriver Ingjerd Schou og Nikolai Astrup, begge stortingsrepresentanter for Høyre.

DEL

Les Fredriksstad Blad i en hel måned for KUN 1 kr!

Leserbrev 

I forrige uke la regjeringen frem Nasjonal transportplan for 2018-2029. Det skal investeres over tusen milliarder kroner i utallige store og små prosjekter over hele landet. Men planen handler egentlig ikke om penger og prosjekter. Det handler om å gjøre hverdagen til folk flest enklere, tryggere og mer effektiv. Om å komme seg effektivt og trygt til jobb og skole slik at hverdagslogistikken går opp. Om å kunne bosette seg der man helst vil. Og om at det skal være lett å drive bedrift.

De første årene i NTP vil Østfolds viktigste jernbaneprosjekt være i Akershus. I 2021 åpner Follotunnelen og en ny verden for jernbanetilbud i østre korridor, og dette vil knytte byene i Østfold enda tettere til resten av Østlandet. Et par år etter vil også ny jernbane gjennom Moss stå klar. I tillegg sikrer Høyre i regjering full Intercity-utbygging for Østfold, som blant annet betyr at det kommer planfri påkobling fra østre linje, slik at den får løst mange av sine mest vesentlige utfordringer. Banen står ferdig til Halden i 2034.

En av de viktigste veiprioriteringene for Østfold ligger også i Akershus, nemlig E18 fra Retvedt/fylkesgrensen til Vinterbro. Det styrker E18 fra Vinterbro til Riksgrensen som en sentral åre for gods og persontrafikk til Sverige og Baltikum. Riksvei 19 skal også legges i tunnel gjennom Moss.

Slik bygger vi Østfold og hele landet, slik knyttes mennesker sammen, slik skapes konkurransefordeler for norske bedrifter, og slik skaper vi en bedre transporthverdag for folk flest.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags