Gå til sidens hovedinnhold

Bussjåfør – et yrke verdt å anbefale

Artikkelen er over 5 år gammel

Kundene i Fredrikstad er for det meste fornøyde med oss og vi med dem, skriver Jarle Johansen som selv lærer opp sjåfører.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er kjempetrivelig å være bussjåfør. Du møter masse positive og hyggelige mennesker enten det er skoleelever eller pensjonister. Sjåføren er sjef i egen buss, akkurat som kapteinen i et fly eller på en båt.

Fredriksstad Blad skrev nylig om at det er ledige jobber som bussjåfør, og det er et yrke jeg gjerne vil anbefale. Det beste er kanskje at den som har jobbet seg frem til fast jobb på lokalbussen har en veldig sikker og hyggelig arbeidsplass. Når det er ny anbudsrunde og anbudet går til et annet selskap, følger sjåførene med til det nye selskapet. Det gir en trygghet som går lenger enn mange andre bransjer kan garantere.

Fredrikstad har i dag et gammelt rutesystem.

Det kreves en god del kompetanse for å kjøre buss, og det kreves enda mer for å kjøre rutebuss i Nettbuss. Du må ha alle papirer i orden, slik som førerkort, yrkeskompetansebevis og kjøreseddel. Opplæringen starter med et sentralt kurs i Nettbuss, og deretter over til den lokale avdelingens opplæring i et rimelig stort rutenett, hvordan busser og utstyr betjenes og kjørestil. Dette tar minimum tre uker. Etter fem år er det mulig å ta fagbrev som transportarbeider eller bussjåfør.

Noen lurer på om vi opplever trusler og andre ubehageligheter på bussen. Ser vi på hvor mange turer som blir kjørt i løpet av et år, blir nok svaret på dette nei.

Det er en stor fordel for sjåføren å være utadvendt som person, det er mange kunder som er glad i en prat. Kundene i Fredrikstad er for det meste fornøyde med oss og vi med dem.

Rutenettet i Fredrikstad står foran en modernisering i nær fremtid. Det gjenstår å se hvordan det endelige resultatet blir, men blir nok en forbedring fra dagens nett der noen ruter har lite belegg. Det blir viktig å få rutenettet til å framstå som enkelt å forholde seg til når det gjelder valg av rute og bytter mellom bussruter.

Fredrikstad har i dag et gammelt rutesystem. Det er ikke noe problem å planlegge et som er langt bedre, men det blir selvsagt også et spørsmål om hva det skal koste. Dette blir spennende å følge med på både for oss sjåfører og de som bruker bussen.

En bussjåførs hverdag kan være svært forskjellig ut fra hvilke ruter han kjører og hvilken årstid det er. Dette skal vi ha i bakhodet, desto nærmere jul vi er jo flere passasjerer er på bussen og jo nærmere fellesferien vi er jo færre er det.

Dersom vi fokuserer litt på årstiden vi kommer inn i, gir mørket noen utfordringer. Det viser seg at veieier ikke er så opptatt av at det skal være lys på alle holdeplasser. Det resulterer i problemer med å se passasjerer, ofte på holdeplasser som brukes lite.

Det er en stor fordel både for dem og oss om de bruker refleks og gjør seg selv synlig. Poenget for oss er jo å få med folk, ikke bare å kjøre rundt.

Andre utfordringer er snø og isforhold som vanskeligjør kjøringen særlig på lite trafikkerte veier med lav prioritert på brøyting og strøing. Andre problemer er veier med stor trafikkbelastning der kø blir resultatet. Vi har sett forbedringer på noen steder der det har blitt gjort utbedringer i den senere tid.

  • SPØRSMÅL: Hva er best med busstilbudet i Fredrikstad, sjåførene, bussene, ruteoppsettet?

Summen av dette medfører stress i hverdagen og ikke alle takler dette like bra. Derimot så byr sommeren på andre positive ting som vinteren ikke har med lange lyse kvelder og behagelig temperatur.

Kommentarer til denne saken