Gå til sidens hovedinnhold

Hele bypakka forsinkes, og det blir ikke samtidig bygging av vei og jernbane

Artikkelen er over 4 år gammel

Svein Roald Hansen, Ap, skriver at alle Østfold-prosjekter i Nasjonal transportplan blir forsinket, i motsetning til hva regjeringen og støttepartier har varslet på forhånd.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I flere uker har representanter fra regjeringen og støttepartiene KrF og Venstre turnert land og strand med hyggelige nyheter fra Nasjonal Transportplan. Her i Østfold var gladnyhetene at penger til mudring av Borge Havn kom inn i budsjettet igjen og at E18 fra Østfolds grense til Tusenfryd skal bygges ut også gjennom Akershus, til Vinterbro. Det er bra.

Men da planen endelig kom, kom også skuffelsene for oss i Østfold. Alle prosjektene forsinkes. Bypakka i Nedre Glomma har bare midler til strekningen Ørebekk–Seut, som er i gang. Riksvei 110, 111 og ny bru over Glomma er ikke nevnt. Dermed forsinkes hele bypakka, og heller ikke her er det lagt opp til samtidighet i planlegging og utbygging av vei og jernbane. At det er penger til kollektiv-, gang- og sykkelveier i Nedre Glomma, er bra, men erstatter ikke behovet resten av bypakka.

Utbyggingen av dobbeltsporet, som alle de fire partiene bak regjeringen i 2013 sa burde være i Halden i 2025, forsinkes. Nå er Halden utsatt til 2034, og strekningen videre til grensa er ikke engang nevnt

Utbyggingen gjennom Moss går imidlertid som planlagt med åpning i 2024. Tilsynelatende er også utbygging av Seut–Sarpsborg innen 2026 prioritert, men hoveddelen av de statlige midlene ligger ikke inne før i 2024–2030. Det skaper usikkerhet.

Når regjeringen markedsfører tidenes vei- og jernbaneutbygging, er det riktig. Men i Østfold forsinkes viktige veiprosjekter i Nedre Glomma og dobbeltsporet jernbane kommer altfor sent til Halden.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.