Gå til sidens hovedinnhold

Uklokt om sykkelfelt fra Prøitz, har ikke forstått hovedhensikten med bypakka

Artikkelen er over 2 år gammel

Sykkelgeneral Jan Henrik Lund går ut mot Tor Prøitz som vil har smalere sykkelfelt langs nye Rolvsøyveien: – Vil vi at flere skal sykle, må vi sørge for gjennomgående sykkeltraseer med god standard.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Kronikken som fylkestingsrepresentant Tor Prøitz presenterer i FB 29. november er trist lesning. Trist fordi han, trolig i et forsøk på komme distriktets bompengemotstandere i møte, vil fremme forslag til lavere kostnader for utbyggingen av fylkesvei 109 ved å redusere standarden på den rimeligste delen av veiprosjektet, gang- og sykkelveiene. Og trist fordi han med sine forslag synliggjør for all verden at han, tross sin mangeårige erfaring som samferdselspolitiker, åpenbart ikke har fått med seg den grunnleggende hensikten med denne utbyggingen.

Nedre Glomma-regionen kan allerede nå anses som et sammenhengende tettbebygget område, og denne utviklingen vil fortsette i årene fremover. Stadig flere vil ha behov for å forflytte seg i og mellom byene våre, og det er enighet om at vi må sikre gode og trygge ferdselsårer. Like stor enighet er det om at den forventede økningen i dagligreiser ikke må skje ved økning av biltrafikken. Et sentralt og viktig tiltak vil da være å etablere gode løsninger for annen mobilitet, les kollektivtrafikk, sykling og gange.

At Prøitz enten ikke har skjønt dette eller mot bedre vitende velger å se bort fra det, er trist og beklagelig.

Reisevaner er vonde å vende. Legges det ikke til rette for rask og sikker ferdsel, er det nesten umulig å få trafikanter til å endre reisemåte. Vil vi at mange skal reise kollektivt, må vi ha et godt kollektivtilbud. Og vil vi at flere skal sykle, må vi sørge for gjennomgående sykkeltraseer med god standard som gir syklistene fremkommelighet og opplevelse av trygghet.

 

Les også

Nå kan du få lagt om til piggdekk på sykkelen helt gratis

 

For alle som steller med trafikkplanlegging, er dette etablerte sannheter. Den presenterte løsningen «sykkelvei med fortau» langs Rolvsøyveien er fremtidsrettet og på ingen måte «overdrevet». At Prøitz enten ikke har skjønt dette eller mot bedre vitende velger å se bort fra det, er trist og beklagelig. At han, i solid utakt med eget parti og regjering, som har fremmet og vedtatt nullvekstmålet i Nasjonal transportplan (NTP), går inn for kortsiktige gevinster fremfor langsiktige resultater, er ikke annet enn uklokt.

 

Les også

FB har testsyklet Fredrikstadbrua: Mye er veldig bra og noe er for dårlig

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.