14.000 fine sentrumsopplevelser – som perler på en snor

Rune Solberg og Petter Eriksen gikk i bresjen for restaurantenes offensiv med å servere middagsretter for 100 kroner. Foto: Svein Kristiansen

Rune Solberg og Petter Eriksen gikk i bresjen for restaurantenes offensiv med å servere middagsretter for 100 kroner. Foto: Svein Kristiansen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Fredrikstads sentrumsleder: – Opplevelse! Det er selve nøkkelordet for et bysentrum, det er dette som skiller oss fra store bilbaserte handelsfabrikker.

DEL

Spaltist 

For et par uker siden var det vinterferie i distriktet, mange hadde litt ekstra tid. Og i Fredrikstad hadde byens serveringsteder gått sammen om å lage middagsretter for en hundrelapp - og det ble en kjempesuksess. Restaurantene har fått utallige gode tilbakemeldinger, det meldes om over 14.000 solgte 100-lappen-retter på fire dager, mot normalen på 1000. Og ikke minst – det meldes om kjempefornøyde kunder som har hatt en god opplevelse sammen med familie/venner.

Hadde vi klart dette hvis hver eneste restaurant bare tenkte på seg selv? Nei, det er kraften i å stå sammen som gjør at vi klarer å mobilisere. En annen viktig faktor for suksessen, er at vi i Fredrikstad har en dybde i utvalget av restauranter, det vil si at vi har et rikt utvalg som dekker flere behov, og som skaper konkurranse mellom aktørene. For konkurransen mellom restaurantene er viktig, den gjør oss bedre, for hvem har vel lyst til å være dårligere enn naborestauranten?

Gå litt saktere mellom butikkene. Sitte litt på torvene. Se på elva. Se på menneskene. Spise middag. Shoppe litt til. Opplevelsesbasert handel!

Som sentrumsleder er jeg kjempeglad for at serveringsbransjen er fornøyd. Det er moro å melde at vi hadde 27 prosent passeringsvekst i sentrum den uken. Men det som gleder meg enda mer, er at alle de menneskene som besøkte byen, fikk en fin opplevelse sammen. Opplevelse! Det er selve nøkkelordet for et bysentrum, det er dette som skiller oss fra store bilbaserte handelsfabrikker - vi kan tilby så mye mer enn bare shopping. Eller bare mat. Vi gir deg en opplevelse også, kanskje en opplevelse av bare å være. Gå litt saktere mellom butikkene. Sitte litt på torvene. Se på elva. Se på menneskene. Spise middag. Shoppe litt til. Opplevelsesbasert handel! Det kjennes godt.

Det fine er at vi har et valg, vi kan bruke de timene i døgnet der vi ikke jobber eller sover som vi vil. Har vi virkelig lyst til å bruke denne dyrebare tiden på store bilbaserte handelsfabrikker (les Nordby Kjøpesenter)? En ny undersøkelse utført av Yougov viser at hele 92 prosent av oss østfoldinger vil bruke tiden sin på andre siden av grensen. Med påskudd om at vi sparer penger. Sparer vi virkelig så mye? Sparer vi egentlig noe i det hele tatt? Strengt tatt bruker vi vel penger. Ofte også på ting vi egentlig ikke trenger, og som ikke akkurat går under kategorien sunt. Har vi lyst til å bruke lørdagen, og familietiden, vår der? Kunne vi hatt en bedre opplevelse hvis vi brukte tiden i byen vår istedenfor? Jeg bare spør!

Les også: Her blir det thairestaurant og isbar

Ja, så kommer jo sånne faktorer som flere arbeidsplasser, bedre utvalg i butikkene, større verdiskapning og bedre konkurransekraft for Fredrikstad som by, som en liten bonus hvis du velger å bruke tiden din i Norges mest attraktive by.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags