Skolene følger ikke regler for gudstjenester

Skolegudstjenester er et diskusjonstema som pleier å dukke opp før hver jul.

Skolegudstjenester er et diskusjonstema som pleier å dukke opp før hver jul. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Birgit Blekken refererer til retningslinjer som sier at fullverdige gudstjenester med andakt, bønn og religiøse handlinger ikke bør finne sted i skolens regi.

DEL

Leserbrev 

Skolene i Norge er gode på integrering. Barna behandles stort sett med respekt og omtanke, uavhengig av religiøs og kulturell tilhørighet. På ett område svikter det fortsatt. Siden 2007 har vi hatt retningslinjer (fra Utdanningsdirektoratet) som sier at det bør være alternative, likeverdige tilbud der skolen arrangerer skolegudstjeneste. Det skal da være samtidig påmelding til alle arrangementer.

Både Barneombudet og lærernes fagforening har krevd dette. Skolemyndighetene sier nå det samme. Også Human-Etisk Forbund fremmer et slikt krav. Vi får stadig henvendelser om at skolene ikke følger disse reglene.

I vårt demokratiske samfunn med tros- og ytringsfrihet, bør vi ha som mål å klare en god, respektfull balanse mellom det som er særegent og det vi har felles!

Retningslinjene sier også at skolen bare kan ha gudstjenester «som en del av sin generelle kultur- og tradisjonsformidling». Dette kan jo være en viktig del av opplæring i, og informasjon om, verdens religioner og livssyn, inkludert kristendommen. Men fullverdige gudstjenester med andakt, bønn og religiøse handlinger bør ikke finne sted i skolens regi. Det er min mening at skolene bør arrangere felles ikke-religiøse juleavslutninger for alle elevene i stedet for oppdelingen i skolegudstjenester og alternative arrangementer.

I en verden full av uro, konflikter, kriger og flyktningkatastrofer kan det være av stor verdi for barna våre å bli samlet og få en opplevelse av fellesskap, felles verdier og tradisjoner. Kanskje spesielt rundt høytider. Førjulstid og selve jula er godt tilrettelagt for forsoning og respekt, i god humanistisk, kristen og annen religiøs tradisjon.

  • AVSTEMNING NEDERST PÅ SIDEN: Norske skoler er ikke gode nok til å ha alterntive tilbud til skolegudstjeneste.

Tradisjoner og tilhørighet er viktig og bør ivaretas og respekteres, ikke minst når det gjelder livssyn. I vårt demokratiske samfunn med tros- og ytringsfrihet, bør vi ha som mål å klare en god, respektfull balanse mellom det som er særegent og det vi har felles! Her har skolene et særlig ansvar. Slik bidrar vi til «en bedre verden»!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags