Skepsisen gjelder muslimer, ikke flyktninger generelt

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Hva er det med muslimer som gjør at overalt hvor de har slått rot i Europa, så oppstår ghettoer og kulturkollisjoner, spør Johan Severin Svensen.

DEL

Meninger

Forrige uke fikk vi i fredelige Fredrikstad se et særdeles stygt eksempel på rasisme som ble tatt opp i en kronikk i Fredriksstad Blad av digitalredaktør Espen Normann. En gruppe muslimske turister ville ha en bønnestund og valgte seg et stille sted for dette. Dette var det noen som så og så var det full fyr, heldigvis verbalt og på Facebook, med rasistiske kommentarer. Svært så hatefulle sådanne.

– Hatkriminalitet er noe vi ikke kan leve med, og det er viktig at slike utspill får konsekvenser, sier Normann og videre skriver han; I etterkant kan man lure på hva som utløser et så kraftig hat mot andre. Jeg har vanskelig for å forstå det, sier han.

Nå tror ikke jeg dette er et kraftig hat mot andre, mot innvandrere generelt. I mine øyne er dette hatet rettet mot en spesiell innvandrergruppe – muslimer. Så kan man spørre seg hvorfor?

Vi har jo tidligere fått grupper av flyktninger hit, jeg tenker på båtflyktninger fra Asia, men de har etter hva jeg har erfart aldri blitt utsatt for den slags hatefull ytringer. Så igjen hvorfor mot muslimer?

Jeg tror det ligger en årelang frustrasjon til grunn, fra en gruppe som har forlangt endringer i vårt eget levesett slik at vi kan tilpasse oss deres religiøse dogmer. Vi husker en liten tegning av en gris på en barneavdeling på et sykehus som ble forlangt fjernet, for grisen var, etter muslimsk skikk, et urent dyr. Og fjernet ble tegningen – til protester og sinte leserbrev fra folk som raskt fikk tilsvar om at de var rasister.

Senere har vi fått krav på krav fra det muslimske miljøet:

• Kjønnsdelte gymtimer.

• Bønnerom på arbeidsplassene.

• Muslimske leger som ikke vil behandle pasienter av motsatt kjønn.

• Mannlige muslimske pasienter som ikke vil la seg undersøke av kvinnelige leger.

• Egne åpningstider for muslimer i svømmehaller.

• Krav om egen eldreomsorg for muslimer.

• Benektelse av Holocaust-undervisning i skolene.

• Muslimske drosjesjåfører som nekter å ta med hunder i bilene, til og med førerhunder for svaksynte.

• Krav om å få ha niqab på i skolen.

Listen er lang og kan gjøres mye lenger – men poenget mitt er at det ikke er blitt mulig å uttrykke misnøye i avisene med alt dette nye som rokker ved vårt eget levesett. Har det vært protester så har rasistkortet kommet opp med en gang, og her er det venstresiden i politikken som har vært mest aktiv. Det er de som har tilranet seg definisjonsmakten og på så sett kneblet meninger.

Blir det ikke fri debatt, så får vi understrømmer av misnøye som til slutt får slike eruptive utslag som vi opplevde sist uke.

Vi har opplevd de siste 20 årene en økende kravmentalitet fra det muslimske miljøet her hjemme og ellers i Europa med krav om egne shariadomstoler, med økende kvinneundertrykking i muslimske miljøer (feministene har tidd, bare 8. mars er det noen få som møtes til et lite glass rødvin).

Våre sentrale politikere har fullstendig abdisert, de vil/tør ikke ta tak i integreringsproblematikkens hovedproblem. Spørsmål om å forby niqab i Norge blir overlatt til andre, eksempelvis høyskolene. En behøver ikke være spåmann for å se at krav om å få bære burka også vil dukke opp – vent og se.

At fredrikstadfolk er skeptiske til å ta imot 68 nye flyktninger handler ikke om skepsis til flyktninger, men til muslimer. Dette bør være et varsko.

Kanskje vi skal våge å stille spørsmålet: Hva er det med muslimer som gjør at overalt hvor de har slått rot i Europa, så oppstår ghettoer og kulturkollisjoner.

Det vi så av hatkriminalitet sist uke, er bare en forsmak på hva som vil komme her hjemme også.

Men det kan motvirkes ved en fri debattarena, så det er opp til avisene og media ellers å klargjøre arenaer.

Jeg vil avslutte med å sitere en «stripe» i Aftenposten mandag.

Den ene sier: så vidt jeg skjønner opererer både kristendommen og islam med en gud og en profet. Hva egentlig forskjellen? Den andre svarer: Hvis du kritiserer kristendommen er du progressiv og frisinnet. Hvis du kritiserer islam er du trangsynt og rasistisk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags