Vi vet nok til å reagere mot retusjert kroppspress

Kroppspresset griper om seg i slik grad at noe må gjøres, skriver Line Henriette Hjemdal.

Kroppspresset griper om seg i slik grad at noe må gjøres, skriver Line Henriette Hjemdal. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vi trenger ikke vente på flere helhetlige utredninger, skriver Line Henriette Hjemdal som vi ha Stortinget med seg på tiltak mot kroppspress fra reklame.

DEL

Meninger 

Åtte av ti jenter og tre av ti gutter opplever kroppspress fra reklame, ifølge Statens Institutt for forbruksforskning sin rapport fra 2014.

Er ikke det god nok grunn til å gjøre noe med reklamepresset barn og unge opplever?

Ja, svarer KrF, Sp, SV og MDG. Sammen har vi fremmet et forslag om endringer av markedsføringsloven som presiserer at annonsører skal sørge for at reklame ikke viser urealistiske eller usunne skjønnhetsbilder, blant annet gjennom retusjerte bilder.

Ja, vi trenger mer kunnskap om hva som beskytter barn og unge og hva som gir dem styrke nok til å takle krav og forventninger. Det blir spennende å se hva Folkehelseprofilen for Østfold som er like om hjørnet, forteller oss. Men vi vet nok til å ta grep. Vi vet at den daglige praten rundt kjøkkenbordet hjemme er viktig, likeså den gode leken i barnehagen og praten i klasserommet eller hos helsesøster.

Når åtte av ti jenter og tre av ti gutter opplever kroppspress fra reklame, holder dette for at KrF vil ta grep. Vi trenger ikke vente på flere helhetlige utredninger. Jeg håper flertallet på Stortinget våkner opp og ber regjeringen komme tilbake til oss med en lovendring, slik alle får vite med tydelighet at bikinibildet er retusjert før bikinisesongen for alvor starter for oss alle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags