Skremselsbildet av cruiseturismen er lite nyansert

– Det er et paradoks at cruiseskipene mellom Oslo og København og Strømstad og Sandefjord seiler gjennom nasjonalparkene vår daglig – uten at det vekker nevneverdig harme, skriver reiselivssjefen. På bildet cruiseskipet Thomson Spirit på Fredrikstad-visitt i september 2014.

– Det er et paradoks at cruiseskipene mellom Oslo og København og Strømstad og Sandefjord seiler gjennom nasjonalparkene vår daglig – uten at det vekker nevneverdig harme, skriver reiselivssjefen. På bildet cruiseskipet Thomson Spirit på Fredrikstad-visitt i september 2014. Foto:

Av

Reiselivssjef Maya Nielsen: – Det er på tide at Fredrikstad erkjenner seg selv som cruisehavn. Neste år får byen besøk av flere cruiseskip. La oss ønske dem velkommen sammen.

DEL

Spaltist

Vi er ikke tvil om at Fredrikstad er verdt et besøk. Men det er ikke like stor enighet om hvilke gjester som er mest verdt. Det diskuteres høylytt her på berget og i reiselivs-Norge om våre gjesters verdi – alt etter hvordan de reiser, hvor de er fra og hva de gjør her. For noen år siden var bobilturister ikke det man ønsket seg mest. Nå er det cruiseturister.

Men skremselsbildet er lite nyansert, og preget av at det koster å stikke frem baugen.

Cruiseindustrien er liten i global sammenheng, men virker massiv med sine store skip og konsentrasjon av mennesker. Realitetene er at cruisenæringen står for en liten andel av den marine trafikken. Av totale utslipp i cruisehavnene i Europa står cruiseskipene for kun 1,2 prosent.

Fredrikstad har ønsket gjester velkommen sjøveien like lenge som det har bodd folk ved Glommas munning.

Bilder av massive cruiseskip i sårbare fjorder eller ruvende over Markusplassen i Venezia gjør inntrykk. Det virker voldsomt og truende, og vekker naturlig nok sterke følelser. Skipene blir symboler på dekadent ødeleggelse. Fakta er at cruiseturismen til Venezia står for ca. fem prosent av byens totale masseturisme.

Cruiserederiene forholder seg til nøyaktig de samme miljøforskriftene som all annen ferdsel til havs, med hensyn til utslipp til luft og vann og utslippsgrenser i eksos, kloakk og vaskevann. Det er et paradoks at cruiseskipene mellom Oslo og København og Strømstad og Sandefjord seiler gjennom nasjonalparkene vår daglig – uten at det vekker nevneverdig harme.

Fredrikstad har ønsket gjester velkommen sjøveien like lenge som det har bodd folk ved Glommas munning. Vi har stolt sendt skip ut av dokka på Værste, vi har konstruert og bygget skip på Isegran, og vi reparerer dem fortsatt der. Fredrikstad er en skuteby, med sterke, maritime tradisjoner. Gamlebyen er en av Norges største attraksjoner, men de besøkende kommer hovedsakelig om sommeren. Det er behov for å utvide sesongen for å gi et helårig næringsgrunnlag. Cruisesesongen starter på våren, og varer ut over høsten. Julecruise er også økende.

Cruisenæringen er den raskest voksende turistnæringen og den er kommet for å bli. I Ifølge Innovasjon Norge legger cruiseturistene igjen ca. 2,6 mrd. i rent forbruk langs norskekysten, noe som tilsvarer en tredjedel av utenlandske ferie- og fritidsgjesters forbruk i Norge i sommersesongen. De midlene som brukes til utvikling av cruisesatsingen i Fredrikstad forsvinner ei heller ut i blå. De legges i internasjonal markedsføring av byen, lokal infrastruktur og utvikling av opplevelser. Som er til glede for alle besøkende og borgere.

Som byens destinasjonsselskap, og et av Østlandets største, er det helt naturlig å arbeide med de markedene som gir nytte og næring, enten de kommer via luft-, vann eller landevei. Vi har tillit til at de undersøkelsene som gjøres angående forbruk er faglig fundamentert, og til at departementene gir de lovpålegg som sikrer miljøet. Vi har bærekraft som fokus i vår strategi, og følger debatten nøye. Og heier på det lokale engasjementet!

Det er på tide at Fredrikstad erkjenner seg selv som cruisehavn, og at havn, kommune og besøksnæring arbeider sammen for å gjøre belastninger på folk og miljø minst mulig, og tilbudet til våre besøkende så godt som mulig. Neste år får byen besøk av flere cruiseskip. La oss ønske dem velkommen sammen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags