Innfør meditasjon i grunnskolen

Det er viktig å fokusere mer på psykisk helse, og det bør starte tidlig i grunnskolen. Et samfunn der folk blir lett utbrent, er ikke et samfunn vi bør ha.

Det er viktig å fokusere mer på psykisk helse, og det bør starte tidlig i grunnskolen. Et samfunn der folk blir lett utbrent, er ikke et samfunn vi bør ha. Foto:

Av

Djani Behram i Sarpsborg AUF mener elever i grunnskolen må få lære å stresse ned. – Samfunnet fungerer ikke når folk blir tidlig utbrente, skriver han.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Leserbrev 

Mens politikerne diskuterer om fraværsgrensen, eksamen, fag og lekser, blir flere og flere ungdommer stresset i større grad, for hvert år som går. Det er ingen løgn at forventningene til ungdommene bare stiger og stiger. Alt fra karakterpress, til impulser fra sosiale medier og reklamer, er skadelig for unge mennesker. Ifølge en artikkel i VG, som ble publisert i 2016, sto det at flere og flere unge legges inn med stress-sykdommer.

Det at så mange ungdommer legges inn med stress-sykdommer, må ikke fortsette. Samfunnet vårt kan ikke fungere på en god og effektiv måte, når folk blir utbrente så fort, og til slutt må bli innlagt. Dessuten er stess ødeleggende for elevenes karaktermessige prestasjoner. Men hvordan skal man egentlig klare å lette stresset? Har staten et ansvar?

Jeg mener at den offentlige skolen må gjøre noe. Rettere sagt, bør elever i grunnskolen, lære å stresse ned. Derfor foreslår jeg at man innfører meditasjon/mindfulness i grunnskolen. Ifølge Forskning.no, har meditasjon vist seg å være effektiv mot stress og fobier. Dessuten kan meditasjon lindre stress og angst.

Gjennom at man innfører for eksempel meditasjon/mindfulness i kroppsøving, vil muligens elevene også lære lette teknikker for å stresse ned. Og dette i tidlig alder. Meditasjon/mindfulness, bør muligens være obligatorisk i grunnskolen. Når politikerne innfører en fraværsgrense, som automatisk vil føre til at flere blir stresset, bør politikerne også vise handlekraft for å få elever til å stresse ned, og gjennomføre utdanning sin på best mulig måte.

Psykisk helse er noe vi bør ta veldig alvorlig, og jeg synes at det er synd at politikerne ikke fokuserer på dette så mye. Jeg er en av de som muligens stresser litt for mye når det kommer til utdanningen. Jeg skulle gjerne ha lært noen teknikker på grunnskolen for å stresse ned. Dessuten tror jeg at mange ikke er forberedte på hvor mye stress man kan oppleve etter grunnskolen. Det er muligens derfor mange dropper ut av videregående også.

Grunnskolen er skolen der man skal danne fundamentet for elevene. Når fundamentet for hvordan man skal stresse ned på best mulig måte, utelukkes, da får man et reelt problem med fundamentet. Et samfunn der folk er psyskisk syke, er ikke et samfunn vi bør ha. Dette fordi det ikke bare er ødeleggende for helsen vår, men også for velferdsstaten, landets fremdrift og de fremtidige generasjonene, som vil oppleve et stressende samfunn, istedenfor å leve det ene livet de har, på best mulig måte. Derfor må vi tenke nytt og langsiktig. Det jeg foreslår kan være en god start. 

Djani Behram

Nestleder i Sarpsborg AUF

Sarpsborg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags