Det egentlige spørsmålet om privatskoler: Skal vi ofre de mange for de få?

– Ved å fjerne mange ressurssterke elever fra fellesskapet, reduseres læringen for resten av elevene.

– Ved å fjerne mange ressurssterke elever fra fellesskapet, reduseres læringen for resten av elevene. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Rektor Jon Gunnar Hansen: – Forskning viser at elever lærer mye av hverandre og at elevmedvirkning er avgjørende for god læring og godt læringsmiljø.

DEL

Leserbrev

For meg handler den egentlige debatten om vi skal ha mange privatskoler eller om dette skal begrenses.

  • Se under for tidligere innlegg i samme debatt

Det kan vises til forskning og statistikk som viser at flere og for mange privatskoler fører til dårligere læringsresultater for gjennomsnittet av årstrinnene. Sverige, som vi ofte sammenligner oss med, fikk en svært dårlig utvikling etter at de åpnet opp for privatskolene. Forskning viser at elever lærer mye av hverandre og at elevmedvirkning er avgjørende for god læring og godt læringsmiljø. Ved å fjerne mange ressurssterke elever fra fellesskapet, reduseres læringen for resten av elevene. Dessuten er dagens finansieringsordning slik at det gir dårligere økonomiske rammer i den offentlige skolen, for hver elev som forsvinner.

Dersom hver religion har sin egen skole, eller alle nasjonaliteter, andre særinteresser, da er sannsynligvis alt integreringsarbeid og det samfunnet vi bestreber oss etter å få til, en saga blott.

Dersom vi ser på Wang Ung isolert, er det sikkert et bra tilbud for mange. Cis er sikkert også det. Spørsmålet er imidlertid om vi skal ofre de mange for de få. En annen viktig problemstilling er integrering. Dersom vi ender opp med at hver religion har sin egen skole, eller alle nasjonaliteter, andre særinteresser på linje med idrett skal ha hver sin skole, da er sannsynligvis alt integreringsarbeid og det samfunnet vi bestreber oss etter å få til, en saga blott.

Den offentlige grunnskolen jobber med kjerneverdier. Den jobber med demokrati og holdninger. Det er mye enklere å jobbe med det i et mangfold.

FFK og 14-årslag har fint lite i denne debatten å gjøre, bortsett fra beliggenheten på stadion. Dette er en sak for byens fotballklubber. Hva som er det beste for talentutvikling kan diskuteres i det vide og brede. Det som er sikkert, er at mange idretter har stort frafall i denne aldersgruppen og oppover. Da er ofte tilknytning til nærmiljøet en viktig faktor for å fortsette.

Jon Gunnar Hansen

Rektor på ungdomsskole

Bor i Fredrikstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags