Helt siden Postverket ble opprettet og særlig enhetspost ble innført i Norge, har mottoet til Postverket i mange år frem mot vår tid vært: Posten skal frem! I allslags vær og hurtigst mulig! Mao. kunden i fokus! Men da var Postverket statlig eid!

På bakgrunn av den siste tidas strategi fra Posten Norge, som at de har sendt et skriv til en mengde eneboliger med postkasser rundt om i distriktet, ja, sikkert også mange steder i landet, om at postbudene har for mange stopp i postombringingen og vil effektivisere med å påby opprettelse av samlestativer for postkasser.

Postbud med posthorn og postsekk på frimerke fra 1947.

Heldigvis har ikke avisleverandørene funnet på det samme – ennå. For hvis de så mye som ymter slike tanker, så blir det slutt på papiravis, i hvert fall for vårt vedkommende. Orker ikke tanken på å måtte gå 100 meter opp en bakke om morgenen i all slags vær for å hente avisene – når fibernettet er i hus. Men det er noe eget med fysiske papiraviser pluss en kaffekopp.

Det er jo slik at reklamedistribusjon og levering av småpakker fra eBay og «You name it» har tatt over for brevforsendelser for Posten, og når det gjelder avisene, som ekstrainntekter i form av innstikk i avisene!

Men forstår ikke Postens ledere og ansatte at i det øyeblikket vi som eier postkassene ved innkjørselen vår og på samlestativet bestemmer oss for at vi ikke lenger vil motta uadressert reklame, så mister de etter hvert inntektsgrunnlaget betydelig?

 Jeg håper at de som bestiller denne reklamedistribusjonen går Posten i sømmene og finner ut av hvor det blir av all reklamen som de ikke leverer til postkassene med klistrelapp angående uadressert post!

Vi for vår del har trofast tatt imot all reklamen som postbudet har puttet i postkassa vår helt til i forrige uke. Reklamen har blitt bladd igjennom og etter hvert blitt til papirretur i dunkene med blått lokk! I alt dette ligger det en mengde arbeidsplasser, som nå etter hvert vil forsvinne fordi Posten Norge synes at postbudene skal ha færre stopp på sine ruter!

Jeg oppfordrer herved alle lydige borgere som har tatt ned postkassene sine til å skru opp igjen sine innkjørselspostkasser og bestemme at avisene skal havne der og ikke i samlepostkassepunktene. Slutt også å la posten fylle opp postkassene deres med uadressert reklame, så kanskje de forstår poenget til slutt.

Som en avslutning har vi til vår samlepostkasse i forrige uke ikke mottatt ett eneste brev eller annen adressert henvendelse, mens eFakturaene «strømmer» fortsatt inn – via nettbanken!

Er tiden inne for å legge alle posttjenester ut på anbud, til noen som er interessert i å drive m ed kundeservice? Jeg bare spør.
Som et lite apropos må også nevnes at minsteportoen for et innenlands brev har steget fra 3,30 kroner i 1992 til 14,- kroner i 2018!

Les også

Moderne tjenester virker ekskluderende. Hvordan forsvarer du det, Sanner?