#Metoo: Hallo – dere vet hvem dere er, dere vet hva dere gjør

– Det sto helt klart for meg at dette er en viktig kampanje da jeg hørte utsagn hvor kampanjen ble kaldt «mannevond mediehype», skriver Siri Martinsen.

– Det sto helt klart for meg at dette er en viktig kampanje da jeg hørte utsagn hvor kampanjen ble kaldt «mannevond mediehype», skriver Siri Martinsen.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Det er kampanjens intensjon at de som har gjort et overtramp føler seg truffet av dette! skriver Siri Martinsen.

DEL

Leserbrev

«Menn, hvordan vil dere hjelpe oss til å endre den kulturelle epidemien av seksuell trakassering og overgrep?» spurte skuespiller Alyssa Milano 18. oktober og benyttet den nye emneknaggen. Milano var en av pådriverne for #metoo-kampanjen da den startet. Dessverre har det vist seg at mange kvinner har mye å fortelle. Disse kvinnene skal ha ros for sitt mot til å stå frem. 

#Metoo – er en kampanje mot seksuell trakassering og seksuelle overgrep. Kampanjen har spredd seg som ill i tørt gress over hele verden. 

Dette er bra! 

Dette er viktig! 

Dette er nødvendig!

Hvorfor? Det sto helt klart for meg at dette er en viktig kampanje da jeg hørte utsagn hvor kampanjen ble kaldt «mannevond mediehype». Nøyaktig i det øyeblikket jeg leste dette utsagnet, tenkte jeg: Vi trenger mer. Mer av menn og kvinner som sier ifra. 

Vi hører om menn som følger seg «uglesett» menn som føler usikkerhet på hva som er greit og ikke greit. Det er for meg et svar på at denne kampanjen virker. Det rocker et tankesett som er på høy tid forsvinner. 

Dette har ført til en rekke hashtager som eksempel #gjelderikkemeg. Hva er det for noe? Jeg feier for egen dør, men bryr meg ikke utover det? La meg minne om at dersom du er vitne til noe som ikke er greit, så er det din fordømte plikt til å si ifra. Det ville vært en bedre idé med #jegstøttermetookampanjen

Jeg har sansen for #howiwillchange – som brukes av menn som er villig vil gjøre en endring. Som forstår at de er rollemodeller for sine barn. Gutter som i fremtiden skal behandle kvinner med respekt og verdighet. Og, jenter som skal lære seg at man har rett på å bli behandlet med respekt og verdighet. 

Flørting skal være gøy og hyggelig for begge parter. Seksuell trakassering er ubehagelig for minst en av partene. Det er ikke bare denne kampanjen som dokumenterer at kvinner utsettes for seksuell trakassering. Det vises også igjennom statistikk. Det er mange former for seksuell trakassering og arbeidsliv.no beskriver det slik: 

1. Verbal trakassering: kan skje via for eksempel seksuelle hentydninger og forslag eller kommentarer om kropp, utseende eller privatliv.

2. Ikke-verbal trakassering: dreier seg for eksempel om nærgående blikk, kroppsbevegelser, visning av seksuelle bilder, blotting og lignende.

3. Fysisk trakassering: omfatter alt fra uønsket berøring, klemming og kyssing til overgrep som voldtekt og voldtektsforsøk. Seksuell trakassering forekommer også i utstrakt grad på nettet, på sosiale medier, e-post eller tekst- og/eller bildemeldinger. 

Trakassering oppleves av både kvinner og menn, men det er en klar overvekt av kvinner. Det er fler kvinner som i ulike sammenhenger blir utsatt for ekle situasjoner. La det ikke være noen tvil om at det fortsatt er lov å gi en god klem, komplimenter, omsorg og en trøstende skulder. Det er lov å være tydelig på hva som er greit og ikke greit og det skal bli hørt.

Hallo alle menn – dere vet hvem dere er, dere vet hva dere gjør. Og, det er kampanjens intensjon at de som har gjort et overtramp føler seg truffet av dette! Det er også mitt håp at det skrangler i tenkeboksen og at denne kampanjen får den effekten at det skjer en endring. 

Til kvinner som har opplevd eller opplever dette; la denne kampanjen gi deg styrke, du har mange i ryggen. 

#jegstøttermetoo

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags