HJELP, vi mister bussen!

Bekymret: Beboere i Skjærviken og Kjølshunn har engasjert seg kraftig i forslaget til nytt busslinjenett. Fra venstre: Vidar Braaten, Khaled Nikpoor, Siwa Nikpoor, Edith Kure Fjeld, Oscar Kure Fjeld (11), Arild Fjeld og Sandra Jørgensen med Alette Jørgensen (ti måneder).

Bekymret: Beboere i Skjærviken og Kjølshunn har engasjert seg kraftig i forslaget til nytt busslinjenett. Fra venstre: Vidar Braaten, Khaled Nikpoor, Siwa Nikpoor, Edith Kure Fjeld, Oscar Kure Fjeld (11), Arild Fjeld og Sandra Jørgensen med Alette Jørgensen (ti måneder).

Av

– Et busstilbud som får oss på skole og jobb er ikke nok. Vi ønsker også å gå på kino, konserter, besøke Litteraturhuset og andre tilbud byen har å by på, skriver Ann-Kristin Johansen i dette debattinnlegget.

DEL

MeningerKjære folkevalgte, det er med stor uro og enda større undring vi beboere i Skjærviken-området leser konsulentrapporten som inneholder store endringer i busstilbudet for Nedre Glomma. Blir denne en realitet vil vi her på postnummer 1655 få et dårligere busstilbud på dagtid. Etter kl.17 på hverdagene og i helgene fjernes rutebussen helt.

Hvem er vi som nå hever stemmen?

Vi er barn, ungdom, voksne og eldre i et høyst levende lokalsamfunn en knapp mil utenfor bykjernen. Vi utgjør vår andel av Fredrikstads 80.536 innbyggere hvor vi betaler vår eiendomsskatt og bidrar til fellesskapet på lik linje med medborgere i mer sentrale strøk. Vi er også stolte deleiere i en attraktiv by hvor kultur- og fritidstilbudene bare øker. Vi er barn, ungdom og voksne uten tilgang på bil som trenger bussen for å delta. Vi er voksne og eldre som har bil, men som ønsker å kjøre miljøvennlig eller la bilen stå mens vi drar til byen for en kulturell opplevelse eller et sosialt treff.

Et busstilbud som får oss på skole og jobb er ikke nok. Vi ønsker også å gå på kino, konserter, besøke Litteraturhuset og andre tilbud byen har å by på. Fredrikstad er nemlig ikke større enn at de fleste kulturtilbudene kun finnes i sentrum.

Hvorfor reagerer vi?

For ifølge Nasjonal transportplan 2018-2029 skal transportveksten tas med kollektivtransport, sykkel og gange. For få år siden kunne vi glede oss over at nye biogass-busser begynte å rulle forbi husene våre. Politikerne fokuserer på et grønt skifte og vi oppfordres til å tenke miljø i hverdagen. Ingenting av dette harmonerer med at vi nå mister busstilbudet. Deler av rapporten er også ganske enkelt vanskelig å forstå. Som påstanden om at «Noe bilbruk vil det alltid være, men den bør begrenses mest mulig til å gjelde de som bor utenfor de største reisestrømmene på reiserelasjoner det er for langt å sykle eller gå mellom, og ærend som vanskelig lar seg gjøre uten bil». Vi som bor så langt unna sentrum at vi IKKE kan sykle året rundt skal altså heller IKKE ha et busstilbud, men må bruke bil? Videre leser vi at «men disse trafikantene vil også nyte godt av bedre fremkommelighet og flyt i trafikken – dersom flere tidligere bilister går over til kollektivtransport.»

Jo takk, fremkommelighet og bedre trafikkflyt er i så fall goder vi i distriktet blir nødt til å betale dyrt for da det samtidig innføres bomstasjoner og parkeringsplassene i sentrum blir dyrere og færre. Det står at «bilen som fremkomstmiddel må gjøres mindre attraktivt gjennom et bedre tilrettelagt og differensiert kollektivtilbud i kombinasjon med bilrestriktive tiltak.» Vi i Skjærviken-området blir dobbelt tapere. Vi mister bussen samtidig som det blir dyrere å bruke det ene alternativet vi da har, altså bilen. For det er vel ikke er et tema å gi oss redusert takst i bomringen?

Hva ber vi om?

Som innbyggere av Fredrikstad ønsker vi å føle oss inkludert i fellesskapet og ikke definert som en gruppe annenrangs borgere som ikke kan forvente et kollektivtilbud fordi vi bor på landet. Busskuttene øker avstanden mellom by og land og svekker troen på at godene fordeles rettferdig.

At vi skal skyves helt ut i kulda for at klimaregnskapet i nedre Glomma-regionen skal gå i pluss kan vi ikke godta. Daglig tilgang på rutebuss i en kommune med Fredrikstads størrelse virker ikke som et urimelig krav i miljøbyen Fredrikstad anno 2017. Fylkesordfører Ole Haabeth har latt seg overraske over at folk i Skjærviken er så på alerten i en sak som ikke er vedtatt. Mener han virkelig vi skal engasjere oss når bussen har sluttet å gå?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags