Kreativ bransje har mye å tilføre gamle industrisamfunn – på tide at Østfold satser

– Kreative næringer bidrar enormt til regionutvikling og skaper mer attraktive bosted for oss alle. Vi har alle de kreative gruppene vi trenger i en armlengdes avstand, heter det i Marta Anna Løvbergs innlegg.

– Kreative næringer bidrar enormt til regionutvikling og skaper mer attraktive bosted for oss alle. Vi har alle de kreative gruppene vi trenger i en armlengdes avstand, heter det i Marta Anna Løvbergs innlegg.

Av

Østfold-ambassadør Marta Anna Løvberg: – Mange byer og regioner i Europa har oppfordret kreative næringer til å regenerere tidligere industriområder, med sikte på å løse både sosiale og økonomiske problemer.

DEL

Leserbrev

Østfold, med sine lange industritradisjoner, er kanskje ikke det fylke man forbinder med kreativitet, men det er akkurat kreativitet og kreativ næring vi må satse mer på i framtiden.

Kreative næringer erstatter gammel industri, ved å omdanne avindustrialiserings-utfordringer til vekstmuligheter. Videre er sektoren ofte først til å omfavne nye trender, bidra til bærekraftig utvikling og stimulere vekst i andre sektorer. Mange byer og regioner i Europa har oppfordret kreative næringer til å regenerere tidligere industriområder, med sikte på å løse både sosiale og økonomiske problemer. Nå er det på tide at også Østfold utvikler seg ved hjelp av den kreative bransjen.

Kreativ næring, opplevelsesnæring, kulturnæring eller «creative industries» er begreper brukt for å definere virksomheter som fokuserer på individuell kreativitet. Med andre ord næringer som fremstiller mer eller mindre kommersialiserte kulturelle uttrykk som primært kommuniserer gjennom estetiske virkemidler som symboler, tegn, bilder farger, bevegelser, former, lyder og fortellinger (Espelien, Anne; Gran, Anne-Britt (2011): Kulturnæringens betydning for norsk økonomi. Menon Economics). Vi kan nevne trykte medier, enkeltkunstnere, kulturorganisasjoner, arkitekter, tv, radio, film, foto, annonse, reklame, design, musikk og kulturarv som eksempler på kreative næringer. Ofte er også spill, software og R&D inkludert i forskjellige definisjoner.

Bransjen anvender totalt 68000 arbeidstakere, noe som utgjør 2,6 prosent av norske arbeidsplasser. I tillegg er det ytterlige 24.000 kulturelle/kreative yrkesarbeidere engasjert utenfor kreativ sektor. Totalt kan vi snakke om 92.000 arbeidere i denne brede kreative økonomien, med omtrent 3,5 prosent av all sysselsetting i norsk økonomi (Power, Dominic; Spilsbury, Mark (2017): Dynamic mapping of Norway’s cultural and creative economy). I Østfold utgjør kreativ næring hele tre prosent av alle arbeidsplasser, med både kreative yrker og andre ansettelser kreativ næring skaper.

Selv om lønnsomhet i sektoren er lavere enn i norsk næringsliv, varierende over tid og fallende i perioder, så har bransjen flere funksjoner i samfunnet enn verdiskapning. Kreative næringer skaper heller ikke så mange arbeidsplasser som andre sektorer, men de bidrar til inkludering. Det er nemlig disse, som for eksempel skaper læreplasser for unger som faller utenfor de tradisjonelle yrkene.

Kreative virksomheter skaper ikke-monetære verdier, som utgjør et viktig element i regioners attraktivitet. Sektoren kan for eksempel påvirke næringsliv som vanligvis ikke regnes som kreative til kreativitet, noe som bidrar til innovasjon. Kreative personer og bedrifter skaper også positivt omdømme, setter regionen på kartet og øker interessen (Vareide, Knut (2013): Kreative Næringer, er de viktige for Østfold i et attraktivitetsperspektiv? Telemarksforskning). Sektoren er profileringssterk og kunnskapsbasert, tidlig digitalisert, bærekraftig og grønn.

Bransjen bidrar også med økt bostedsattraktivitet. Kreative bedrifter tilfører ofte en estetisk dimensjon, vakre bygninger eller byrom. Kultur og opplevelsestilbud øker også attraktivitet som bosted. Forskning viser at kommuner som satser på kultur og kreative næringer tiltrekker seg befolkning med høyere utdanning. Kreative næringer forsterker også lokal kultur og identitet, ved å skape atmosfære og samle folk.

Det er viktig å støtte lokale kreative næringer, for det er disse som bidrar enormt til regionutvikling og skaper mer attraktive bosted for oss alle. Man trenger ikke å se mot Oslo for å finne dyktige arkitekter, fotografer, håndverkere, designere, utviklere eller andre kreative sjeler. Vi har alt vi trenger i en armlengdes avstand.

Marta Anna Løvberg (35)

Østfold-ambassadør fra Spydeberg

Freelance fotograf, innholdsprodusent og digital kurator

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags