Europris-flyttingen og blindtarmen Fredrikstad

Ny innfartsåre til Fredrikstad er under bygging, men bare 700 meter. Marita Wennevold Hollen er bekymret for at ikke noe er gjort for å utbedre veien videre til Råde.

Ny innfartsåre til Fredrikstad er under bygging, men bare 700 meter. Marita Wennevold Hollen er bekymret for at ikke noe er gjort for å utbedre veien videre til Råde. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hvorfor tømmes byen for tjenester? Hvorfor rømmer næringslivet? spør Marita Wennevold Hollen.

DEL

Kronikk

«Flyttingen er en negativ nyhet for byen», sier ordføreren.

Ja, jeg er utrolig enig. Det er vel heller tragisk at Fredrikstad igjen opplever fraflytting av bedrifter og institusjoner.

Tomt på Tofteberg ble tilbudt Europris, som de takket nei til og valgte Moss.

Tofteberg er planlagt som fremtidig næringsareal. Derfor planlegges også infrastrukturen etter dette, med opprusting av Fv111 og bru nærmest Sarpsborg.

Marita Wennevold Hollen.

Marita Wennevold Hollen.

Når nå Europris takket nei til dette tilbudet. Jeg undrer jeg meg om dette er symptom på at bedrifter heller ønsker beliggenhet langs E6 i aksen Vestby–Sarpsborg, fremfor å «ta turen» innom Tofteberg og Fredrikstad.

Rv110 er fortsatt lite i fokus. Vår innfartsvei til byen. En trafikkfarlig, ineffektiv innfartsåre som stenger for videre utvikling av Fredrikstad og setter stopper for etablering av bedrifter, arbeidsplasser og som vi ser; heller utflytting av næring og institusjoner.

Byen, som er Norges 6. største, inneholder snart ikke tilbud av institusjoner; sykehus, passkontor, veistasjon, rettsinstanser, røntgen–you name it. Hvorfor tømmes byen for tjenester? Hvorfor rømmer næringslivet?

Våre behov blir sjelden ivaretatt fordi det vi etterspør av støtte ikke gagner resten av fylket.

Fredrikstad er en blindtarm i Østfold fylke. Våre behov blir sjelden ivaretatt fordi det vi etterspør av støtte ikke gagner resten av fylket. Et eksempel er kanskje Fv19 i Moss, hvor planene videre er å knytte Fv120 mot E18. Her ser vi at dette gagner hele fylket, og dermed også får støtte derfra.

Men vi i Fredrikstad ligger på ytterste flanke, og våre behov blir tydelig vurdert som individuelle i fylkessammenheng.

At Rv110 ikke ble lagt inn i innspillsperioden til NTP 2018–29 som utløp ultimo februar, men skal vurderes i høringsrunden, er meg uforståelig. I høringsrunden har kommunen, etter de involverte instansers uttalelser, svært liten mulighet til å bli innlemmet i NTP.

Konsekvensen kan være at vi ikke er med i NTP før 2029. En liten stund til. I bypakken ligger ca. 700 meter fra Ørebekk som nå er i gang. Ny togtrasé åpner for utbedring av RV110 fra Råde. Men intet papirarbeid er gjort for å igangsette prosessen.

Her snakker vi om mange viktige elementer; skatteinntekter, næringsutvikling, trafikksikkerhet, omdømme og attraksjon. Skal Rv110 forbli glemt og neddysset?

Er ikke dette nettopp en av få nøkler for å åpne for utviklingen av vår flotte by?

Ser vi ikke signalene nok en gang?

 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags