Flere bedrifter vil inn til byene

Kjell Arne Græsdals råd til bedriftsleder: – Dersom du viser ansatte tillit så legger du bedriften i byen. I byen har de ansatte har et rikt tilbud familiene trenger i hverdagen mye nærmere. Arkivfoto: Geir A. Carlsson

Kjell Arne Græsdals råd til bedriftsleder: – Dersom du viser ansatte tillit så legger du bedriften i byen. I byen har de ansatte har et rikt tilbud familiene trenger i hverdagen mye nærmere. Arkivfoto: Geir A. Carlsson

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Jeg ser et trendskifte. Flere bedrifter vil inn til byene og knutepunktene. De legger vekt på samlokalisering med bedrifter som utfyller hverandre, skriver Fredrikstad Næringsforenings daglige leder Kjell Arne Græsdal.

DEL

Spaltist

Tilgjengelighet og nærhet er de to viktigste kriteriene som utløser handel. Skal tro om det er viktige kriterier når ansatte skal vurdere et jobbtilbud? Å si ja takk til jobb har langt større konsekvenser og andre kriterier blir også viktig. Lønnsbetingelser, utfordringer i jobben, arbeidsmiljø og inntrykket som lederen gir, er andre kriterier.

Arbeidsgivers økonomiske situasjon og markedsposisjon bør også vurderes når en har kortest ansiennitet som nytilsatt. Hvordan man skal få hverdagen til å gå opp er avgjørende for de fleste barnefamilier fordi begge arbeider.

Bedriftene har sine egne kriterier for valg av lokasjon avhengig av hvilken virksomhet de driver. Men å rekruttere og beholde de mest kompetente medarbeidere blir stadig viktigere. For mange bedrifter skifter markedsforutsetningene stadig raskere. Derfor har det blitt vanlig med fem års leiekontrakter.

Finner du en eller flere bedrifter å samlokalisere dere med, kan dere oppnå synergier for fremtiden.

Myndighetene vil vi skal bruke bilen mindre når vi skal til og fra jobb og det er gjort flere grep for å få arbeidstakere til å endre vaner. I juni ble kollektivtilbudet lagt om, og det skulle allerede vært innført bompenger. Kollektivtilbudet er utformet slik at de fleste linjene går gjennom sentrum. Dersom vi ikke legger om vanene våre, vil det bli innført flere tiltak.

Produktivitetskomitéen fant at kompetanseintensive bedrifter vokser mest når de er lokalisert i byområdene. Impulser fra mangfoldet en by gir har betydning for kreativitet og innovasjon.

Spesielt det siste året har jeg fått spørsmål fra flere bedrifter hvor de bør lokalisere seg. Tidligere valgte de gjerne en lokalisering mellom byene for å unngå at man ble oppfattet å komme fra «den andre byen» blant kundene.

I mai gjennomførte Fredrikstad Næringsforening en undersøkelse om handlevaner og preferanser. Da svarte 30 prosent av de som ikke hadde sin arbeidsplass i sentrum, at de ønsket at den lå der. Tilgjengelighet var viktig kriterium både for de som jobber i og utenfor byen.

Jeg ser et trendskifte blant ansatte og bedrifters preferanser til lokalisering. Flere vil inn til byene og knutepunktene, og samlokalisering med bedrifter som utfyller hverandre vektlegges.

Forrige uke spurte en bedriftsleder om hvor jeg ville lagt bedriften deres. Jeg svarte at det kommer litt an på din lederstil. Dersom du viser ansatte tillit så legger du den i byen. De ansatte har et rikt tilbud familiene trenger i hverdagen mye nærmere i byen. De får hverdagen til å gå opp og denne friheten vil ansatte svare med å ta mer ansvar og eierskap.

Du kan velge å bruke byen i stedet for å betale for areal til møterom og kantine. I byen syns bedriften for flere og det vil bedre rekrutteringsgrunnlaget deres.

Men still krav til god ventilasjon og kjøling av luften. Forskriftskravene er ikke strenge nok og på varme dager reduseres produktiviteten med opptil 50 prosent når temperaturen nærmer seg 30 grader inne.

Finner du en eller flere bedrifter å samlokalisere dere med, kan dere oppnå synergier for fremtiden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags