Frp skriver om historien om Rygge Sivile lufthavn

– Nå synes de å innse skadevirkningen av flyseteavgiften og begge regjeringspartiene har vedtatt at den skal bort igjen, skriver Svein Roald Hansen.

– Nå synes de å innse skadevirkningen av flyseteavgiften og begge regjeringspartiene har vedtatt at den skal bort igjen, skriver Svein Roald Hansen. Foto:

Av

Svein Roald Hansen, Ap, svarer Frp om hvem som har ansvar for at flyplassen på Rygge ble lagt ned: – Rygge sivile lufthavn ble nedlagt fordi Ryanair la ned basen sin da flyseteavgiften ble innført. Da falt trafikkgrunnlaget bort.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Leserbrev 

Fremskrittspartiet forsøker febrilsk å skape inntrykk av at det egentlig er Arbeiderpartiet som har ansvaret for at det ikke lenger en sivil flyplass på Rygge. Men det var ikke det at noen ikke ville fly med Ryanair av politiske grunner som ødela trafikkgrunnlaget på Rygge. Rygge sivile lufthavn ble nedlagt fordi Ryanair la ned basen sin da flyseteavgiften ble innført. Da falt trafikkgrunnlaget for flyplassen bort.

Den avgift var det Frp, Høyre, Venstre og KrF som innførte for å skaffe inndekning til sitt budsjettforlik. De kunne valgt andre avgifter, for eksempel økt CO₂-avgift. Men Frps Erlend Wiborg sa i intervju med Fredriksstad Blad at «alternativet ville vært dyrere bensin, og at det ville være verre».

Nå synes de å innse skadevirkningen av denne avgiften og begge regjeringspartiene har vedtatt at den skal bort igjen. Vi vil se om regjeringen foreslår det når statsbudsjettet for 2018 legges frem 12. oktober.

De nye eierne har som kjent sagt at det er to ting som må på plass for at det igjen skal bli sivil flyplass på Rygge: Flyseteavgiften må bort og Ryanair må tilbake hvis det skal bli tilstrekkelig trafikk til å drifte flyplassen.

Når det gjelder Arbeiderpartiets innsats for Rygge Sivile lufthavn, vil jeg minne om at det var Østfold fylkeskommune med Aps fylkesordfører Arne Øren i spissen som sammen med LO og NHO i Østfold, var den politiske drivkraften bak opprettelsen av den sivile flyplassen.

Regjeringen Bondevik ga i 2004 flyplassen konsesjon med et passasjertak på 750.000. Det var for dårlig. Derfor endret regjeringen Stoltenberg konsesjonen i september 2009 til 15.000 flybevegelser i året. Dette ga flyplassen rom for den veksten som kom og grunnlag for økonomisk drift.

I 2014 ble konsesjonen fornyet av nåværende regjering, og antall flybevegelser hevet til vel 30.000 Det ville gitt rom for ytterligere vekst. Hvis altså ikke flyseteavgiften hadde satt kroken på døra.

Hansen Svein Roald

Stortingsrepresentant Ap

Fredrikstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags