Fredrikstad – verdensby uten flyplass

– «Moss» bør ut av lufthavn-navnet, mener Roald Johansen, og mener «den lille verdensbyen»s navn i stedet bør inn ved en nyåpning. Arkivfoto: Geir A. Carlsson

– «Moss» bør ut av lufthavn-navnet, mener Roald Johansen, og mener «den lille verdensbyen»s navn i stedet bør inn ved en nyåpning. Arkivfoto: Geir A. Carlsson

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Roald Johansen savner Moss lufthavn Rygge, men ikke navnet. – Konsesjonen bør gis til Fredrikstad lufthavn Rygge.

DEL

Leserbrev

Riktignok en liten verdensby, men dog.

Forrige eiere og andre aktører foretok det sjakktrekk å legge ned flyplassen i 2016. Moss lufthavn Rygge var da en sikker og effektiv flyplass med god inntjening. Men en ny statlig avgift satte kroken på døra for driften da eneste aktør la ned virksomheten. Det sies at 1000 arbeidsplasser med dette ble borte. Logikken er ikke til å forstå.

Den andre flyplassen på vestsiden av Oslofjorden overtok nå alle Rygge-passasjerene og kunne i tillegg skilte med at de har innenlandsforbindelse med for eksempel oljebyen Stavanger. Hvorfor har ikke Østfold det? Men Torp har skjønt det og tjener penger.

Fredrikstad er kåret til Norges mest attraktive by og liker å kalle seg den lille verdensbyen. Men andre verdensbyer skilter med sine flyplasser noe vi i navnet ikke kan. Men navnet kan vi gjøre noe med. Konsesjonen bør gis til Fredrikstad lufthavn, Rygge da Moss jo har lagt ned virksomheten.

Samferdselsbildet blir da komplett når vi i Østfold har to Europa-veier gjennom fylket, vi har Borg havn som er størst mellom Gøteborg og Oslo. Vi har planer for dobbeltspor jernbane Oslo - Halden og mangler bare å blåse liv i flyplassen, da med nytt navn. Næringslivet i fylket må da kunne se viktigheten av en flyplass for å bringe kunder og oppdragsgivere raskt sammen til møte og like raskt hjem igjen. Se bare på konferansehotellvirksomheten på Gardermoen.

Rygge kan også være et alternativ til å bygge ut en tredje rullebane på OSL. Da slipper man å rive ned mange boenheter og forholde seg til mer flystøy.

Politikerne lover oss  følgende aksjoner innen luftfart:

  • Sikre AVINORs flyplasser gode rammevilkår.
  • Øvrige lufthavner det samme i konkurranse med hverandre.

Det gjelder altså Rygge.

Rygge er med sin beliggenhet er også interessant for det svenske markedet. Næringslivets representanter i Fredrikstad arrangerer ofte interessante møter åpne for publikum hvor samferdsel er tema. Men spørsmål om luftfart blir liksom borte og reåpning av Rygge blir sjelden nevnt.

Det er på tide å kjempe for å få tilbake den sivile flyplassen i fylket. Denne gang med nytt navn. Og glem ikke å informere publikum om fremdrift i forhandlingene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags