Gå til sidens hovedinnhold

Stopp veksten på Gardermoen, slipp til Torp og Rygge

Artikkelen er over 5 år gammel

Sett tak på veksten på Gardermoen, og slipp til de private flyplassene på Torp og Rygge, mener Roald Johansen.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Så er det bråk igjen på Rygge, denne gang på sivil side av lufthavnen/flystasjonen. Lufthavnens eneste store aktør, Ryanair, truer med nedleggelse på grunn av myndighetenes forslag om en mindre seteavgift av miljøhensyn. Lufthavnsjefens bekymring blir da tap av tusen arbeidsplasser i en tid da arbeidsløsheten bare stiger og stiger.

Og det er forståelig. Men hvorfor har samme sjef latt virksomheten bli styrt av en monopolist så lenge ?

Hadde det ikke vært bedre og hatt flere aktører å spille på?

Konkurranse er bra - også i flybransjen.

Militært. Forsvarssjefen har nettopp overlevert sitt faglige råd om fremtidens forsvar til statsråden.

Flystasjon Rygge kommer styrket ut hvis planene blir tatt til følge. Det er store operative og administrative planer for Rygge også i samarbeid med andre etater. NATO har vel også sett behovet for en avlasting av OSL.

Det vil være totalt meningsløst å redusere/ nedlegge en slik kompetanseenhet og kapasitet som Rygge Flystasjon hvis avvikling av den sivile delen blir et scenario. Her må regjering og Stortinget kjenne sitt ansvar.

Forholdet til Gardermoen (OSL). NHO ved sin luftfartspolitiske avdeling fremhever i Oslo-pressen det absolutte behovet for en tredje rullebane på OSL. Dette for å fremme veksten i lufttrafikken til tross for strenge støy og utslippskrav. Støyproblemet er stort nok på Romerike som det er.

Flyplassnaboer har for ikke lenge siden vunnet frem med sine krav til flyplassen vedrørende støybegrensinger.

Men flypassen vokser og vokser. Da Fornebu ble lagt ned i 1998, hadde man så vidt passert ti millioner passasjerer i året. OSL har i dag godt over 20 millioner, og tar sikte på å nå 30-tallet innen overskuelig fremtid. Men er det behov for det?

Det bør settes et tak på veksten og heller slippe til de to private lufthavnene på begge sider av Oslofjorden, nemlig Torp og Rygge.

I sunn konkurranse med hverandre selvfølgelig.

Kommentarer til denne saken