Det var en sen og kald nattetime. Det var på overtid av overtiden. Noen var veldig trøtte. Og noen trodde de var på nachspiel.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ulf Lervik, LOs distriktssekretær, sparer ikke på noe i sin versjon av hvordan det gikk til da regjeringen ble enige om å innføre flyseteavgiften.

DEL

Leserbrev

De prøver febrilsk nå før valget, å løpe fra ansvaret og skydle på alt og alle andre. Men nå må de ta ansvaret. Dommen står i stortingsvalget, og det er DU som er dommeren i et valglokale nær deg på søndag eller mandag. Her kommer en faktabasert historie om hva som faktisk skjedde da Frp, Høyre og støttepartiene innførte flypassasjeravgiften.

Det var en sen og kald nattetime den 23. november i 2015. Stemningen var til å ta og føle på. Det var på overtid av overtiden. Noen var veldig trøtte. Andre hadde vært oppe altfor lenge. Og noen trodde de var på nachspiel. Det var da finansminister og Frp-leder Siv Jensen dro flypassasjeravgiften opp av posen. Ja, det var den samme posen som de foreslo poseavgift på året før.

Begrunnelsen var at de ikke ville øke drivstoffprisene, som de isteden økte året etter. Skattekuttene til de rikeste skulle ikke røres. Statsbudsjettet måtte gå i balanse. Derfor ble det, denne sene nattetimen, besluttet å innføre en flypassasjeravgift. En helt ny avgift på hele 1,5 milliarder kroner til en næring. Uten å utrede konsekvensene. Uten å snakke med partene i arbeidslivet og i bransjen. Og uten noen form for analyse og prosess i forkant.

Dette mangler sidestykke i norsk politikk og førte bland annet til: 

  • Østfolds flyplass på Rygge ble lagt ned.
  • Nærmere 1.000 Østfoldinger mistet jobbene sine.
  • Bortfall av 4000-5000 arbeidsplasser landet rundt.
  • Vanskeligere å drive næringsutvikling.
  • Dårligere forhold for østfoldinger som skal reise. 
  • Ytterligere svekkelser av distriktene.
  • Brudd på trepartssamarbeidet og den norske modellen.
  • Dårligere forhold for arbeids- og næringsliv.
  • Mindre aktivitet i turisme og reiseliv.

Det verste var at alt dette visste Frp, Høyre og støttepartiene. Dette og mer til kom klart frem i en høringsrunde som ikke var reell og som ble holdt etter at avgiften var vedtatt.

Protestene og advarslene var mange og kraftige fra både lokalt og nasjonalt hold. Begrunnelsen om at dette var en «miljøavgift» var tull fra dag en.

I dag løper Høyre og Fremskrittspartiet om kapp for å fri seg fra ansvaret. Det blir for lett! Det er mange, og spesielt alle de som mistet jobbene sine, som har spurt om politikerne virkelig kan gjøre dette? Og om de ikke kan stilles til ansvar eller dom?

Dommen står nå i stortingsvalget, og det er DU som er dommeren. Nå er muligheten til å si hva vi synes om regjeringas skamløse innføring av en avgift som var en direkte årsak til at Østfolds flyplass på Rygge måtte legge ned. Denne useriøse fremgangsmåten kunne ikke ha skjedd under en Arbeiderparti-regjering.

Bruk stemmeretten! Godt valg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags