Tredje rullebane på Gardermoen. Hvorfor?

Her ligger den tredje rullebanen klar, argumenterer Geir Lobben Fosvold. Foto: Geir Hansen

Her ligger den tredje rullebanen klar, argumenterer Geir Lobben Fosvold. Foto: Geir Hansen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Geir Lobben Fosvold mener Gardermoen må klare seg bra uten en 3. rullebane. – Og hvis den likevel er nødvendig, bruk Rygge.

DEL

Leserbrev 

London Heathrow (LHR), Europas største og travleste flyplass, hadde 78 millioner reisende i 2017.  Der i gården klarer de seg med to rullebaner. OSL hadde 27 millioner reisende samme år, men trenger altså tre rullebaner?

En tredje rullebane vil koste skattebetalerne mye, for ikke å snakke om alle hus som må rives. Hvis tredje rullebane på liv og død må bygges, hvorfor bygge ny når den ligger fiks ferdig på Norges nyeste og mest moderne flyplass, Moss Lufthavn Rygge, sju mil syd for Oslo? Den ble åpnet i 2008 og nedlagt i november 2016!

Alle vet at majoriteten av ruteflygningene til utlandet fra OSL går sydover, altså  over Oslo og de mest befolkede områder i landet. Det samme gjør 100 prosent av chartertrafikken! Hvorfor ikke legge all chartertrafikk til Rygge?  Flytoget til Oslo S og Østfoldbanen videre til Rygge stasjon ville neppe by på de store praktiske problemer for charterturister som kommer til OSL med fly fra andre kanter av landet.

Og: Miljøgevinsten ville bli stor!  Det er faktisk betydelig mer miljøvennlig å ikke fly over de mest tettbefolkede områder. Folk fra disse områdene er mye på reise, de utgjør en stor andel av passasjerer med charterfly. De må i dag kjøre milevis i gal retning, altså nordover, for så å fly mot syd, altså over hovedstaden.

Jeg vet hva Avinor nå vil svare: Rygge er en privat flyplass, hva som skjer der, er ikke vår sak. Å joda, Avinor kan overta Rygge, så har de spart Staten – og oss skattebetalere - for milliarder(?) av kroner.

Den tredje rullebane ligger i Rygge, men kanskje ikke Avinor er så opptatt av 1) statlige utgifter og 2) miljøhensyn som de liker å gi inntrykk av?

Men: Trenger vi egentlig en tredje rullebane?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags