LO har jobbet for Rygge, Frp driver dobbeltspill

– Frp valgte å heller innføre flypassasjeravgiften enn en liten økning på bensin- og dieselavgiften, skriver Ulf Lervik.

– Frp valgte å heller innføre flypassasjeravgiften enn en liten økning på bensin- og dieselavgiften, skriver Ulf Lervik. Foto:

Av

– Vi heier derfor på eierne og krysser fingrene for at de lykkes i å gjenåpne flyplassen på Rygge, skriver LOs distriktssekretær Ulf Lervik i svar til Frps Håvard Jensen og Rowena von Ohle.

DEL

Leserbrev

Frp-kandidatene Håvard Jensen og Rowena von Ohle etterlyser i et leserinnlegg LO i saken om gjenåpning av Rygge flyplass. Jeg kan berolige dem med at LO i Østfold jobber for at flyplassen kan åpne igjen etter at Frp la den ned. Vi har et godt samarbeid i Østfold om dette med flere konstruktive samfunnsaktører, tidligere ansatte, eierne og politikere, med unntak av Frp. Å kunne få gjenåpnet Moss lufthavn Rygge er viktig for arbeids- og næringslivet, samt for østfoldingene og ikke minst for å skape flere sårt tiltrengte arbeidsplasser. Vi heier derfor på eierne og krysser fingrene for at de lykkes.

Vi har jobbet konstruktivt med gjenåpning av flyplassen helt siden Frp- og Høyre-regjeringen på en svært useriøs måte vedtok flypassasjeravgiften som et «fem på tolv»-vedtak i statsbudsjettet for 2016.

Det var flypassasjeravgiften som slo bena under flyplassen og de mange hundre arbeidsplassene vi hadde på Rygge. Tidligere direktør på Rygge flyplass brukte kun ti minutter på å regne ut at denne avgiften ville føre til nedleggelse av flyplassen. Dessverre valgte daværende Frp- og Høyre-regjering å ikke høre på alle advarslene som kom fra mange samfunnsaktører i Østfold, samt en samlet bransje med både arbeidsgiver- og arbeidstagerorganisasjoner.

At Frp sine representanter valgte å ikke møte på noen av alle de arrangementene og møtene vi arrangerte sammen med flyplassen, næringslivet og de ansatte, sier også sitt og gjør spørsmålet til LO fra kandidatene Jensen og von Ohle noe spesiell.

Det som også har kommet frem i ettertid, er at det faktisk var Frp som presset flypassasjeravgiften gjennom. Frp valgte å heller innføre flypassasjeravgiften enn en liten økning på bensin- og dieselavgiften. I sitat fra TV2s arbeid med saken den 25.5.2016 står det blant annet: «I valget mellom 20 øre i økt bensin- og dieselavgift og en flypassasjeravgift på 88 kroner, valgte Frp det siste. Kilder fra ulike partier, med innsyn i de svært krevende budsjettforhandlingene som gikk på overtid før jul, bekrefter dette.»

At Frp-representanter, nå som det nærmer seg valgkamp, forsøker å legge ansvaret på andre, viser igjen Frps dobbeltspill der de sier det ene og gjør noe annet.

Dersom Jensen og von Ohle ønsker at Rygge flyplass skal gjenåpne, bør de starte med å snakke med sine egne partifeller som foreløpig har vært fraværende i de pågående prosessene. De bør også ta seg en tur til sin partileder, som nå har sittet som landets finansminister i seks år, og bruker den muligheten de har til å få regjeringen på banen!

For LO i Østfold er det uten tvil at vi har stått på, og fortsatt vil jobbe sammen, for å gjøre det vi kan for at flyplassen på Rygge gjenåpnes. Flere trygge og gode arbeidsplasser i fylket vårt er viktig – og vi krysser fingrene for at det vil bli en gjenåpning.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags