Det er trygt å gå til Legevakten

– Siden Legevakten på sin side er bundet av taushetsplikten, så blir kritikken stående uimotsagt uansett hvor feil eller urettmessig den måtte være, mener Fred Magnus Solbakken, og fortsetter med at FB velger å «smi mens liket er varmt».  Arkivfoto

– Siden Legevakten på sin side er bundet av taushetsplikten, så blir kritikken stående uimotsagt uansett hvor feil eller urettmessig den måtte være, mener Fred Magnus Solbakken, og fortsetter med at FB velger å «smi mens liket er varmt». Arkivfoto

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Fred Magnus Solbakken refser Fredriksstad Blad: – Kritikk av Legevakten, som på grunn av taushetsplikten ikke kan gi sin versjon, skaper utrygghet og mistro til helsevesenet.

DEL

Leserbrev

Viser spesielt til artikkel i FB av 17. juli der en pasient følte seg avvist ved Legevakten, men også til lignende artikler som FB har presentert tidligere. Fellesnevneren i historiene er personer som føler seg dårlig eller feil behandlet ved byens legevakt (LV), og som velger lokalavisen som distributør for sine følelser.

Aller først til dere pasienter som står frem i mediene; jeg velger å tro at dere gjør det i håp om at det bidrar til noe positivt for andre mennesker. Min kritikk går ikke til dere, men til redaksjonen i FB. Det er nemlig trist å se hvor lavt journalistisk og redaksjonelt nivå vår største lokalavis innehar. Artikler som dette har trolig aldri bidratt til noe godt eller konstruktivt, men skaper i stedet en uberettiget utrygghet og mistro til helsevesenet.

Jeg er rimelig sikker på at de ansatte ønsker å bli enda bedre i sin utøvelse av faget, men blir de så mye bedre av å henges ut offentlig?

Med denne redaksjonens velsignelse kan altså hvem som helst gå ut anonymt og fremsette kritikk og beskyldninger mot menneskene som jobber ved LV. Og siden LV på sin side er bundet av taushetsplikten, så blir kritikken stående uimotsagt uansett hvor feil eller urettmessig den måtte være. Dette vet selvfølgelig FB, som likevel velger å «smi mens liket er varmt».

De ansatte ved LV er ikke ufeilbarlige, og det er på ingen måte synd på dem, men de er meget dyktige fagfolk som vurderer og håndterer tusenvis av vanskelige situasjoner hver eneste uke. Det er skader, sykdom, forgiftninger, rus og psykiatri, og mye av dette skal vurderes gjennom en telefonsamtale.

Les også: Nå kan du si din oppriktige mening om legevakten

Jeg jobber selv i helsevesenet og vet mer enn folk flest om hva de ansatte ved LV står i hver eneste dag. De aller, aller fleste pasienter får en faglig god vurdering og riktig behandling, noe de også uttrykker tilbake. Av og til vil en faglig vurdering være korrekt, men i strid med pasientens eget ønske eller forventning, noe som kan generere misnøye og kanskje en negativ artikkel i FB?

Enkelte vurderinger vil vise seg å være feil, kanskje fordi man først i ettertid av en situasjon står med fasiten i hånd? Jeg er rimelig sikker på at de ansatte ved LV ønsker flest mulig fornøyde pasienter, og at de ønsker å bli enda bedre i sin utøvelse av faget, men blir de så mye bedre av å henges ut offentlig?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags