Kommunalsjefen lover forbedringstiltak ved legevakten

Nina Tangnæs Grønvold, Kommunalsjef Helse og velferd, Fredrikstad kommune

Nina Tangnæs Grønvold, Kommunalsjef Helse og velferd, Fredrikstad kommune

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kommunalsjefen for helse og velferd lover at det i samarbeid med legevakten skal settes i verk forbedringstiltak etter at Lone Kristine Brandt ikke ble tatt på alvor med sin syke baby.

DEL

Leserbrev 

I Fredriksstad Blad 27. februar deler Lone Kristine Brandt og Kristoffer Lindvaag sine erfaringer med Fredrikstad og Hvaler legevakt, der de opplevde å ikke bli tatt på alvor med sitt febersyke barn. I saken, og også i flere kommentarer på sosiale medier, får vi høre om negative erfaringer og opplevelser på legevakten.

Jeg tar disse tilbakemeldingene alvorlig, og vil i samarbeid med legevaktledelsen iverksette forbedringstiltak.

Fredrikstad og Hvaler legevakt gjennomfører over 25.000 legekonsultasjoner i året, i tillegg til flere tusen råd og tiltak fra våre sykepleiere. Fra januar 2015 har legevakten vært døgnåpen. For å sikre bedre kvalitet og riktigere prioriteringer, er det innført et nytt, standardisert system for faglig vurdering av pasientenes tilstand og hastegraden for hjelp. Legevakten er også styrket med flere fast ansatte legevaktleger, som skal bidra til økt kvalitet og kontinuitet i det medisinske arbeidet.

Som legevaktsjef Anders Schönbeck presiserer i Fredriksstad Blad skal det generelt være lav terskel for legekontakt når det gjelder barn, slik at barn får prioritet når det er ventetid.

Målet er at Fredrikstad og Hvaler legevakt skal gi innbyggere og besøkende trygg, forsvarlig og effektiv helsehjelp når det trengs, og legge til rette for gode, tillitsfulle pasientmøter, med imøtekommende service fra engasjerte og kompetente medarbeidere.

Les Lone Kristine Brandts innlegg:
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags