Lærerne må få godkjent søknadene om videreutdanning

– Undersøkelser viser at syv av ti som tar etter- og videreutdanning opplever seg selv som en bedre lærer i etterkant, ifølge Jorulf  Elias Laabak.

– Undersøkelser viser at syv av ti som tar etter- og videreutdanning opplever seg selv som en bedre lærer i etterkant, ifølge Jorulf Elias Laabak. Foto:

Av

Jorulf Elias Laabak: – Høyre forventer derfor at de rødgrønne og ordfører Jon-Ivar Nygaard vil godkjenne så mange søknader om videreutdanning som mulig.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er meget bra at antall lærere som søker videreutdanning øker år for år, i 2020 er det over 11.000 lærere som har søkt videreutdanning. Dette er en positiv og gledelig utvikling som bør fortsette. For elevene trenger kvalifiserte lærere med god kompetanse i fagene de underviser i.

Fra 1. august 2025 må alle barneskolelærere som skal undervise i engelsk, matematikk og norsk ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene. På ungdomsskolen må lærerne ha minst 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene. For å nå målet om at alle lærere som underviser i norsk, matte og engelsk skal ha fordypning innen 2025, er det viktig at Fredrikstad kommune som skoleeier prioriterer kompetanseutvikling og godkjenner så mange søknader om videreutdanning som mulig.

Skolene i Fredrikstad har dyktige lærere med solid faglig kompetanse, hele 147 har søkt videreutdanning i 2020 – det er meget gledelig. Dog er det fremdeles en del av lærerne som mangler fordypning i fagene de underviser i. Dersom de ikke har søkt i år, oppfordres de til å søke neste år. Lærerne i Fredrikstad gjør en fantastisk jobb i klasserommene våre hver eneste dag, derfor må det legges til rette for at flest mulig av lærere som ønsker det får videreutdanning.

Siden Høyre kom i regjering, har rundt 34.000 lærere fått tilbud om videreutdanning i ulike fag. Det er en tredobling sammenlignet med regjeringen før, og vi må holde trykket oppe også i årene som kommer. Det er kommunene selv som har ansvaret for at lærerne oppfyller kompetansekravene og som godkjenner søknadene til lærerne før de kan gå videre i opptaket til videreutdanningstilbudene. Høyre forventer derfor at de rødgrønne og ordfører Jon-Ivar Nygaard har tatt og vil ta initiativ til å godkjenne så mange søknader som mulig av dem som kommer inn, og innenfor de fagene Fredrikstad-skolen har behov for å prioritere.

Undersøkelser viser at syv av ti som tar etter- og videreutdanning opplever seg selv som en bedre lærer i etterkant. Det betyr at norske elever møter en lærer med fornyet faglig tyngde og en ekstra trygghet i klasserommet. Det gjør at flere barn kan knekke lese- og skrivekoden, gjennomføre videregående opplæring og bli rustet for arbeidslivet.

Faglig sterke lærere er viktigst for de barna som trenger skolen aller mest. Mange elever i Fredrikstad-skolen sliter med lese-, skrive- og regneferdigheter. Vi skal ha en skole der elevene lærer mer, hvor de trives og hvor lærerne har et godt faglig fellesskap. Det viktigste for å få en skole hvor elevene mestrer og lærer mer, er lærere med solid pedagogisk og faglig kompetanse. Dette er også det viktigste verktøyet for sosial utjevning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.