Mens Viken gror, lukes kultur-Østfold vekk

Studium Actoris i forestillingen «Lost Angels» fra 2010. Ann-Jorid Pedersen frykter at det nå er teatergruppen selv som vil gå tapt.

Studium Actoris i forestillingen «Lost Angels» fra 2010. Ann-Jorid Pedersen frykter at det nå er teatergruppen selv som vil gå tapt.

Av

Studium Actoris i Fredrikstad er den første kulturinstitusjonen i Østfold som kan gå tapt på grunn av regionreformen. Finansieringen er røsket opp med roten, skriver Ann-Jorid Pedersen.

DEL

Leserbrev

Vi østfoldinger er kjent for å stå med lua i hånda når vi er i selskap med de store. Fortsetter vi med det når vi blir et utkantstrøk i storregionen Viken, kan vi risikere å miste oss selv. Dessverre ser vi allerede slike tendenser på kulturfronten. Derfor må vi kjempe for å holde på de få kulturinstitusjonene Østfold har!

Regionreformen doser frem

Et nytt politisk landskap er i ferd med å finne sin form. Regionreformen valser fremover som en bulldoser, og foran den ligger et kupert kulturlandskap som står i fare for å bli planert ut. Fram til nå har vi hatt en verdifull ordning som har sikret finansiering av kulturinstitusjoner også utenfor Oslo. Når det lokale og regionale nivået har lagt en pott penger på bordet til finansiering av ensembler, knutepunktfestivaler eller kulturbygg, så har staten, i hvert fall i teorien, fylt på med tilskudd opp til 70 prosent av budsjettet. Denne ordningen er nå røsket opp med roten i regionreformens navn.

Fremover skal styring og finansiering av Norges kulturoppgaver overlates til de nye regionene alene. Kun ansvaret for de nasjonale institusjonene skal opprettholdes på et statlig nivå, og hvilke er nå de? Jo, ifølge rapporten fra regjeringens ekspertutvalg for regionreformen defineres institusjoner av nasjonal karakter som «institusjoner som ligger i hovedstaden». Kulturpolitikkens virkemidler har lenge bidratt til sentralisering, og nå tar vi altså enda et skritt videre i en retning som Østfold bør protestere mot. Det er tross alt mulig å forvalte kultur av nasjonal verdi og interesse også utenfor Oslo.

Det er derfor viktig at Østfoldbenken kjemper for teaterensemblets overlevelse NÅ, før det er for sent.

Den nasjonale kulturpolitikken overlates til regionene

Når de øvrige kulturoppgavene nå skal flyttes til regionene, er det foreslått å dele ut betydelig mer ansvar enn penger. Staten har i tillegg begrensede muligheter til å øremerke midler til kultur i den nye regionreformen. Dette vil kulturlivet måtte svi for. Historien viser at kultur lett blir en salderingspost blant de mange hensyn som kommune- og fylkespolitikere må ta. Snart må dagens østfoldaktører dessuten konkurrere om kulturmidlene med de andre institusjonene i Viken. De største og sterkeste av dem ligger ikke her hos oss, men i Drammen. Den tautrekkingen vil utvilsomt bli tøff.

Hvorfor vi trenger kulturinstitusjoner

Kultur er den viktigste byggeklossen i vår identitets- og samfunnsbygging. Det er kulturen som hjelper oss å definere et «vi» og som gir oss opplevelsen av å være en del av et større, meningsfullt og inspirerende fellesskap. Men effekten av kulturinvesteringer blir sjelden varig og kraftfull nok uten institusjonelle rammer. Å miste kulturinstitusjoner svekker derfor lokalsamfunnet, og etter alle solemerker har vi bare sett begynnelsen på denne kampen.

I 2006 satte Studium Actoris  opp forestillingen «Stillhet» på St. Croix-huset i samarbeid med Institutet för Scenkonst: Jannicke Stensnes og Paolo Martini.

I 2006 satte Studium Actoris opp forestillingen «Stillhet» på St. Croix-huset i samarbeid med Institutet för Scenkonst: Jannicke Stensnes og Paolo Martini. Foto:

Den første kulturinstitusjonen i Østfold som kan gå tapt, er Studium Actoris i Fredrikstad, en av Norges få frie scenekunstensembler. Etter 30 års drift, med en tydelig nasjonal og internasjonal profil, har de ennå ikke trygge rammebetingelser å drive innenfor. Nå forteller de selv at ensemblet igjen står i akutt fare for å måtte legge ned fordi den statlige finansieringen er blitt tynnskrapt gjennom de siste 10 årene.

Dette skjer til tross for en betydelig kunstnerisk anerkjennelse gjennom egen post på statsbudsjettet, og at både vertskommunen Fredrikstad og Østfold fylkeskommune har økt sine tilskudd år for år. Det hjelper imidlertid lite når grunnfinansieringen er så nedhøvlet at det er umulig å opprettholde en forsvarlig drift.

Hva vi kan miste

Om ensemblet legges ned, vil Fredrikstad og Østfold stå litt fattigere tilbake. For Studium Actoris er ikke bare et friskt pust med sine mange produksjoner på ulike scener og byens gater og torg. De har også hentet den store verden hit til Østfold. Deres kontaktnett og skaperkraft har vært til inspirasjon og glede for tusenvis av små og store gjennom mer enn 20 år. I tillegg har de vært en positiv bidragsyter til reisemålsutviklingen og byutviklingen. Om forholdene blir lagt til rette for det, kan de utvilsomt bidra enda mye mer fremover. Det kan bli viktig i det politiske landskapet Østfold er på vei inn i.

Det er derfor viktig at Østfoldbenken kjemper for teaterensemblets overlevelse NÅ, før det er for sent. Vi som bor her i Norges tommeltott trenger denne kulturinstitusjonen i dag, og vi kommer til å trenge den – og de få andre vi har – i enda større grad når vi snart blir en del av region Viken.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags