Kommunens toppledere bør gå foran med et godt eksempel

Hannah Berg mener lønnen til ordfører Jon-Ivar Nygård bør settes til til 10 G (968.830 kroner) og at rådmann Nina Tangnæs Grønvold bør få 12 G (1. 162.596 kroner) i 2019.

Hannah Berg mener lønnen til ordfører Jon-Ivar Nygård bør settes til til 10 G (968.830 kroner) og at rådmann Nina Tangnæs Grønvold bør få 12 G (1. 162.596 kroner) i 2019.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Rødt Fredrikstad vil ha ned lederlønningene: – I Fredrikstad har vi en av de dyreste ordførerne i landet og rådmannen tjener godt over 1,3 millioner. Altså er rådmann i kommunen bedre betalt enn statsrådene.

DEL

Leserbrev

Rødt Fredrikstad mener: Når det skal kuttes i kommunens utgifter, er det også naturlig å se på lederlønningene.

Fredrikstad kommune er igjen i sparemodus. Det er varslet mindre overføringer fra staten, noe som fører til knepen kommuneøkonomi. Flere og flere tjenester overføres til kommunen uten at midlene, eller kompetansen, til å gjennomføre tiltakene følger etter. Regjeringens skattelette-bonanza fører i aller høyeste grad til dyrere velferdstjenester for vanlige lønnsmottagere gjennom at kommunen ser seg nødt til å øke avgiftene for at budsjettet skal gå i pluss. Dette er selvfølgelig bra for regjeringen som kan vise til at de sparer inn skatteletten de gir, ved å overføre problemet til kommunene. Et prima eksempel på ansvarsfraskrivelse.

Det er all grunn til å sette lederlønninger ned og yte skjerver for å opprettholde fellesskapets tjenester i kommunen.

I disse dager er rådmannens budsjettforslag ute på høring. 140 millioner er oppgitt som merkostnader som skal dekkes inn i 2019. Det betyr at kommunens tjenester må bespares og inntektene økes. Rådmannens forslag er å øke hjemmetjenestenes satser betraktelig, øke prisen på fulltids barnehageplass og legge på tre hundrelapper for hel plass i SFO. Likedan foreslås det å innføre leie for bruk av gymsaler i helgene og prisene på Kongstenbadet, som allerede koster svimlende 80 kroner for voksne og 40 kroner for barn, skal settes opp enda mer.

Kommunen er allerede i gang med tiltak for å kutte i utgifter og dette er merkbart for jevne kvinne og mann.

Siden 2014 har lønnsveksten vært lav i Norge og i 2016 opplevde de fleste husholdninger en kraftig nedgang i realinntekten, i 2017 stabiliserte det seg igjen, men all oppjustering i pris på kommunal tjenester merkes så veldig godt for dem som har dårlig råd fra før. Samtidig drar kommunesjefer, administrative ledere, og ikke minst de politiske toppene fra vanlig lønnsmottagere, og de sosiale ulikheter øker i omfavn.

I Fredrikstad har vi en av de dyreste ordførerne i landet og rådmannen tjener godt over 1,3 millioner. Altså er rådmann i kommunen bedre betalt enn statsrådene. Samtidig er det stiftet et inntektsnivå for varaordfører, heltidspolitikere, utvalgsledere som langt overgår det en gjennomsnitts lønnsmottager lever på. Er tiden endelig moden for å vurdere å kutte i lønningene til toppene? Vi i Rødt mener det.

I en tid der kommunen har økende problemer med å dekke offentlige tjenester og kommunale lovbestemte oppgaver, er det all grunn til å sette lederlønninger ned og yte skjerver for å opprettholde fellesskapets tjenester i kommunen.

På Stortinget har Rødt-leder Bjørnar Moxnes fremmet forslag om å kutte i stortingspolitikeres lønn til 8G (folketrygdens grunnbeløp), altså til 775 064 kroner. I Fredrikstad mener vi at rådmannens lønn bør kuttes til 12 G (1. 162.596 kroner) og ordfører-lønnen til 10 G (968.830 kroner) i 2019. Videre er det en ypperlig mulighet til å senke lønnen til rådmann til 11 G når den skal lyses ut om ett år. I nedgangstider må alle bidra, også de på toppen. Vi håper partiene i bystyret vil se på dette sammen med oss. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags