Dessverre er Ap en effektiv brems på alt økonomisk forbedringsarbeid fra politisk hold

– Hvorfor skulle vi bruke nærmere 40 millioner kroner på å bygge et kommunalt vaskeri når vi kunne kjøpt hele tjenesten av andre? spør Velgaard. Bildet viser  leder av helse- og velferdsutvalget, Arne Øren (Ap), daværende kommunalsjef Helse og velferd, Nina Tangnæs Grønvold, og virksomhetsleder for mat, vaskeri og praktisk bistand, Ronny Kløvfjell, på omvisning da vaskeriet var nytt.

– Hvorfor skulle vi bruke nærmere 40 millioner kroner på å bygge et kommunalt vaskeri når vi kunne kjøpt hele tjenesten av andre? spør Velgaard. Bildet viser leder av helse- og velferdsutvalget, Arne Øren (Ap), daværende kommunalsjef Helse og velferd, Nina Tangnæs Grønvold, og virksomhetsleder for mat, vaskeri og praktisk bistand, Ronny Kløvfjell, på omvisning da vaskeriet var nytt. Foto:

Av

– Høyre vil kutte i kostnader, ikke i kommunale tjenester, skriver Truls Velgaard, Høyre, i svar til Atle Ottesen, Ap, som ville vite hvilke tjenester Høyre vil kutte.

DEL

Leserbrev

Fredrikstad kommune utarbeidet i fjor en rapport hvor kommunen sammenlignet seg selv med en rekke andre kommuner i Norge. Den viser at Fredrikstad driver dyrere enn stort sett alle sammenlignbare kommuner. Sammenlignet med de beste ville Fredrikstad kunne spare mange hundre millioner kroner årlig på å kopiere deres driftsform.

Arbeiderpartiets gruppeleder, Atle Ottesen, spør i et debattinnlegg hvilke tjenester Høyre vil kutte for å fjerne eiendomsskatt. Vårt svar er at Høyre fokuserer bedre drift, ikke kutt i tjenester.

Høyres plan er en langsiktig nedtrapping og utfasing av eiendomsskatt. Arbeiderpartiet har brukt eiendomsskatten som en sovepute. I denne valgperioden har partiet økt skattesatsen hvert år. Vi er nå blant de kommunene i Norge som har høyest eiendomsskatt. Nivået nærmer seg 300 millioner kroner. Sammenligningen av kostnader med andre kommuner viste at en driftsmodell som i Drammen kommune ville redusert Fredrikstads forbruk med over 300 millioner per år. Vi kunne med andre ord kuttet eiendomsskatten, og fortsatt hatt penger til overs.

Men Arbeiderpartiet synes det var mer bekvemt å skru opp eiendomsskatten.

Ved hver eneste budsjettbehandling har Høyre pekt på en rekke både små og store tiltak for å redusere kostnader uten å redusere på tjenestetilbudet til byens innbyggere. Et eksempel i det små er kommunalt vaskeri. Hvorfor skulle vi bruke nærmere 40 millioner kroner på å bygge et kommunalt vaskeri når vi kunne kjøpt hele tjenesten av andre?

Et annet eksempel i atskillig større målestokk dreier seg om innkjøp. Fredrikstad kommune kjøper inn varer og tjenester for omkring halvannen milliard kroner per år. Ved hver eneste budsjettbehandling i denne perioden har Høyre foreslått at kommunen bør bedre sine innkjøpsrutiner. Dette er et tiltak som smerter lite, men som kan bety store innsparinger. Arbeiderpartiet har stemt ned forslaget ved hver eneste budsjettbehandling i bystyret.

I årets budsjett har imidlertid rådmannen – prisverdig nok – foreslått et godt grep for å styrke de interne innkjøpsrutinene. Målet er at dette skal redusere de årlige kostnadene til innkjøp med én prosent, det vil si 15 millioner. Høyre mener at vi i tillegg bør samarbeide om innkjøp med Sarpsborg og andre byer rundt Oslofjorden. Innkjøp er i stor grad et spørsmål om skala. Samarbeid med andre kommuner kunne fort gitt oss én prosent til – eller mer – i gevinst. Vi kunne dermed spare 30 millioner kroner – eller mer – hvert eneste år hvis vi hadde tatt innkjøpsarbeidet mer på alvor. Men Arbeiderpartiet synes det var mer bekvemt å skru opp eiendomsskatten.

For øvrig er ikke innkjøp det eneste området hvor Høyre ønsker samarbeid med andre kommuner. Samarbeid med andre vil ofte kunne gi både lavere kostnader og høyere kvalitet. Sarpsborg er en naturlig partner for oss. Vi burde samarbeidet om IT-drift, om bruk av maskiner og utstyr innenfor teknisk drift og om barnevern, for å nevne noen ulike områder.

Slike tiltak vil være i innbyggernes interesse. Høyre ønsker å gjøre Fredrikstad til innbyggernes kommune. Da kan vi ikke uten videre velte kommunens økonomiske problemer over på innbyggerne i form av en evig økende eiendomsskatt. I innbyggernes kommune må vi som politikere hele tiden jobbe for å få mest mulig ut av hver krone.

Men dessverre har Arbeiderpartiet plassert seg selv som en effektiv brems på alt økonomisk forbedringsarbeid fra politisk hold. Gruppeleder Ottesens spørsmål er i seg selv illustrerende: Skal det kuttes i kostnader må det kuttes i tjenester. Arbeiderpartiet har gjort mye bra for Fredrikstad kommune. Men det gjelder ikke på feltet økonomisk forbedringsarbeid. Der står Arbeiderpartiet til stryk, og det er én av grunnene til at det er på tide med et skifte i lokalpolitikken i Fredrikstad.

Truls Velgaard

Ordførerkandidat for Høyre

Fredrikstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags