Politisk klovneri og omkampsyke i Sarpsborg Høyre

Omkamp: Selv sju år etter oppstart klarer ikke Sarpsborg Høyre og Ann-Hege Indrevoll å akseptere at prosessen har ledet ut i en konklusjon de selv ikke liker, skriver Dagfinn Reinertsen.

Omkamp: Selv sju år etter oppstart klarer ikke Sarpsborg Høyre og Ann-Hege Indrevoll å akseptere at prosessen har ledet ut i en konklusjon de selv ikke liker, skriver Dagfinn Reinertsen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Sarpsborg Høyre og Ann-Hege Indrevoll holder nå de øvrige kommuner som gissel hva gjelder byutvikling og kritisk utvikling av samferdselsprosjekter – både på bane og vei, skriver Dagfinn Reinertsen i denne kommentaren om jernbane-vinglingen i Sarpsborg.

DEL

KommentarDet er flaut at Sarpsborg Høyres gruppeleder i Sarpsborg bystyre, Ann-Hege Indrevoll, ikke er innforstått med hva bestillingen fra Nasjonal Transportplan (NTP) og Samferdselsdepartementet går ut på. I tillegg vises det manglende innsikt og respekt for den prosess og utredningsmetodikk (Mulighetsstudie og Konseptvalgutredning/KVU) som er benyttet samt den politiske og demokratiske prosessen som har pågått i parallell.

Den prislappen er hun villig til å betale for synsebasert argumentasjon, hvor blant annet udokumentert og innsiktsløs synsing om førerløse kjøretøy er det siste tilskuddet.

Faktisk så forfekter Indrevoll at hun og sine ønsker et konsept som faktisk er grundig analysert i KVU'en (tre konsepter ble analysert av totalt 12 som ble vurdert). Valget var basert på kjent metodikk og målt opp mot kriterier for hvilket konsept som var best egnet til å møte målene, bla. samfunnsøkonomisk gevinst og passasjergrunnlag.

Dagfinn Reinertsen

Dagfinn Reinertsen

Denne prosessen hadde sitt utspring i NTP for perioden 2010-2019, og bestillingen fra Samferdselsdept. til Jernbaneverket ligger til grunn for KVU'en. Den er besvart, og konkludert, men selv sju år etter oppstart klarer ikke Sarpsborg Høyre å akseptere at prosessen har ledet ut i en konklusjon de selv ikke liker.

Med det holdes de øvrige kommuner som gissel hva gjelder byutvikling og kritisk utvikling av samferdselsprosjekter – både på bane og vei. Den prislappen er hun altså villig til å betale for sansebasert argumentasjon hvor blant annet udokumentert og innsiktsløs synsing om førerløse kjøretøy er det siste tilskuddet.

Dette er politisk klovneri av verste sort, og diagnosen er klar: omkampsyke. En epidemi som tydeligvis plager deler av Sarpsborgs bystyre for tiden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags