La gondolbane knytte sammen elvemetro og Grønli stasjon

Ved dagens fergeleie ved Tollboden ser Kristoffer Hagen for seg stasjon for en gondolbane som vil frakte passasjerer fra elvemetroen rask videre til kollektivknutepunktet på Grønli.

Ved dagens fergeleie ved Tollboden ser Kristoffer Hagen for seg stasjon for en gondolbane som vil frakte passasjerer fra elvemetroen rask videre til kollektivknutepunktet på Grønli. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Bygg gondolbane mellom kollektivknutepunitet på Grønli og elvemetro ved Tollboden/Gamlebyen, foreslår Kristoffer Hagen. – Det er en løsning som garantert vil fungere i den mest attraktive og en av de raskest voksende byene i Norge.

DEL

Leserbrev 

Den siste tiden har det vært mye snakk om en elvemetro på Glomma og det er nå liten tvil om at dette før eller senere vil bli en realitet. Men det er noen elementer som må avklares først. Blant annet hvordan elvemetroen og resten av kollektivnettet skal kobles sammen.

Om få år vil all tog- og busstrafikk samles i et felles knutepunkt på Grønli. Dersom Fredrikstad skal ha et sammenhengende kollektivnett, må elvemetroen kobles til dette knutepunktet på en logisk og oversiktlig måte. Forbindelsen mellom elvemetroen og knutepunktet på Grønli vil bli en av de viktigste, hvis ikke den absolutt viktigste kollektivforbindelsen i Fredrikstad. Hvordan skal dette løses?

En åpenbar løsning er buss, men dette er overhodet ikke en pålitelig løsning midt inne i en storby. En bussløsning vil også medføre unødvendig mye trafikk i gatebildet.

Det er foreslått en rekke andre løsninger til denne forbindelsen. Tidlig på 2000-tallet foreslo Fredrikstad kommune, som en del av «Bynett Fredrikstad», en løsning der togpendelen fra Oslo til Fredrikstad(Grønli) ble forlenget til en ny stasjon ved Lisleby fergekai. Andre forslag har gått ut på å flytte knutepunktet fra Grønli til Merkurbanen og grave en kanal inn fra elven eller bygge en bybane fra Grønli til Cicignon.

Kan Fredrikstad få et kollektivnett som fungerer like godt til lands som til vanns, og i lufta med?

En idé kan være å løse to problemer i en smekk. Fredrikstad sentrum vil spenne seg ut i en trekant med hjørner i Værste, Grønli og Gamlebyen. Aksen mellom Værste og Gamlebyen kobles sammen med elvemetro og gågater. Aksen mellom Grønli og Værste har gågater og gangbrua, men aksen mellom Grønli og Gamlebyen mangler en god forbindelse.

Kanskje burde forbindelsen mellom Grønli og elvemetroen gå langs aksen Grønli-Gamlebyen? Bør den viktigste kollektivforbindelsen i Fredrikstad gå mellom Grønli og Tollboden/Gamlebyen?

Hvis man ser på kartet er svaret åpenbart. Området Tollboden/Gamlebyen er det eneste stedet der elven går i tre retninger. Det ligger også optimalt plassert med tanke på trafikkstrømmer fra hele Østsiden av Glomma og trafikk nordover. Også med tanke på forbindelser fra Hvaler eller shuttlebåter fra cruiseskip på Øra vil dette være optimalt.

Men hva slags forbindelse bør man ha her?

Mitt forslag er en gondolbane. Gondolbaner har de siste årene blitt mer og mer anerkjent som kollektivtransport. De kan frakte over 3000 personer i hver retning hver time, de kan krysse tvers over daler, elver og tettbebygde områder og, kanskje viktigst, de tar ekstremt liten plass. To små stasjoner i hver ende og to master.

Med avganger hvert 30. sekund og alltid en vogn med åpen dør på stasjonen er dette det ultimate fremkomstmiddelet i storbyer. En linje fra Grønli vil kunne ende på Tollboden eller eventuelt krysse Glomma til Gamlebyen. Dersom man skulle velge å krysse elven, kan man uansett etablere en mellomstasjon på Tollboden, noe som vil redusere belastning på Gamlebyfergen. Reisetiden blir på tre minutter fra Grønli til Tollboden og eventuelt fem minutter til Gamlebyen.

Kostnaden for gondolbanen vil være forholdsvis lav. Et system med to stasjoner og to master vil koste rundt 150 millioner. Fredrikstad kommunes kan faktisk finansiere dette på egen hånd! Overskuddet i 2016 var som kjent 150 millioner.

Så er løsningen klar? Bør Fredrikstad satse på en løsning som ingen norske byer har gjort før? Ja! Fordi Fredrikstad er Norges mest attraktive by, en av Norges raskest voksende byer og fordi dette vil garantert fungere! Det er ingen skrekkhistorier om hverken elvemetro eller gondolbaner. Fredrikstad er som sagt en av landets raskest voksende byer og det er bare år til man når 100.000 innbyggere!

Kan Fredrikstad få et kollektivnett som fungerer like godt til lands som til vanns, og i lufta med?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags