Byferga bør bli en del av kollektivnettet

Ferger og taxibåter i Istanbul og Dubai (øverst) og fra Fredrikstad og 
Chicago. Hoshiar Nooraddin mener Fredrikstad trenger vanntaxi i tillegg til fergetilbudet.

Ferger og taxibåter i Istanbul og Dubai (øverst) og fra Fredrikstad og Chicago. Hoshiar Nooraddin mener Fredrikstad trenger vanntaxi i tillegg til fergetilbudet.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Byutvikler Hoshiar Nooraddin argumenterer for knutepunkter for å koble byfergen til bussnettet og annen kollektivtransport.

DEL

Leserbrev

Hvorfor ignorer norske byer kollektiv vanntransport? En slikt alternativ krever ikke å bygge veier eller baner, har ikke vedlikeholdskostnader og er veldig miljøvennlig transportmiddel. Det fleste store byer i Norge ligger langs elver eller havn som skaper store muligheter for å bygge effektiv, billig og miljøvennlig kollektivtranspansport i byene og mellom byene. En slik mulighet vil redusere belastningen på bruk av tog og buss, og vil optimalisere nettverket av kollektivtransport. En slik prosess vil støtte byfortetting med et billig alternativ for kollektivtransport.

Mange byer i verden bruker elven og sjøen på en effektiv måte for å styrke sine nettverk av kollektivtransport. Venezia er kjent verden over for sin transport på vann. Istanbul er blant verdens store byer som bruker vanntransport som en viktig kollektiv transportåre. Dubai er en fersk by har startet å bruke vanntaxi i sitt kollektive transportnettverk. I USA det er 27 store byer som har kollektiv vanntransport.  

Fredrikstad kommune har satset på elven som transportkorridor inne i byen og har etablert et nettverk for byferga som gratis transporttilbud langs elven. Prosjektet er en del av et større ambisiøst mål for å skape elvemetro som kan knytte flere steder mellom Fredrikstad og Sarpsborg sammen, men holdeplassene dekker ikke mange steder og er ikke integrert i byens kollektivtransport. Det reduserer fergas kapasitet og muligheter. Det er også behov for å bringe vanntaxi som ekstra tilbud for å dekke nye behov og skape nye muligheter for kollektiv vanntransport.  

For å benytte og optimalisere byferga trenger vi å integrere den i byens kollektivtransportsystem og -nettverk. Her trenger vi å etablere nye typer av knutepunkter som kan kalles kollektive vannknutepunkter som kan bidra til å skape riktig overgang mellom de forskjellige kollektivtransport-midlene.  Knutepunktets muligheter og kapasitet er påvirket av blant annet lokalisering og utforming av knutepunktet, innhold og de forskjellige transportmidlenes kapasitet og effektivitet.    

For å øke knutepunktets muligheter vil det kreve unik plassutforming som gir nok plass for forskjellige typer av brukere. Plassen kan ha en vel utformet bygning for flerbruk som fremmer bygningsidentitet og trekker brukere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags